Zsinagógák, szatmári zsidóság
“A szatmári zsidóság
a Holokausztig a Kárpát-medence egyik
legnagyobb létszámú zsidó közössége volt. Szatmáron hiteles
forrásban a zsidók először 1712-ben szerepelnek, mint
Morvaországból és Galiciából betelepülők. Egyes történészek
szerint már éltek itt zsidók a XIV században is. Károlyi Sándor
gróf 1724-ben több családot telepít Nagykárolyba és Erdődre. A
szatmári vidékekre sok zsidó a szomszédos vármegyékből
(Máramaros, Ugocsa és Szabolcs), illetve Galíciából települtek
le. Így 1786-ban, Nagykárolyban már 1796 zsidó élt, a
vármegyében pedig 2573. Számuk folyamatosan gyarapodott: 1825-ben
7305, 1870-ben 16841, 1910-ben 29468. Az egyik
legnépesebb zsidó lakosságú erdélyi város volt Szatmárnémeti.”
(1)
A Szatmár Megyei Múzeum idén májusban még megtekinthető kiállításán az egyik panón szereplő információk szerint 1712-ben Gróf Károlyi Sándor több zsidó családot telepített le Nagykárolyban és Erdődön. Szatmárnémetibe való betelepülésüket csak 1842-től engedélyezték. Elsők között telepedett le Grósz, Borgida, Spitz, Dániel, Steinberg, Kesztenbauer, Trebics, Farkas, Klein és a Freud család. (4)
A
Szatmárba érkezett első zsidók, sör és szesz forgalmazásával
foglalkoztak, ezért pedig haszonbért fizettek a városnak.
Anyanyelük a jiddis volt, ami a héber és a német nyelv
ötvözetéből született. Egy idő után felemelték az adókat,
kirekesztették őket, ezért elmentek s majd csak az 1800-as
évek közepén jöttek vissza. 1842-ben
alakult a zsidó hitközség, 1856-ban zsinagógájuk volt a várdomb
utcán – ez kisebb volt a mainál. A mai, 850 férőhelyes nagy zsinagógát 1890 körül emelték. (4) Ezt követően a közösség
prosperált, a két világháború között számuk a lakosság majd'
harmadát tette ki. 1850-ben 128 zsidó lakosa volt Szatmárnémetinek, 1880-ban 2396, 1910-ben 7194, míg 1941-ben Szatmárnémeti 50 048 lakosából 12 960 volt zsidó, vagyis 24,9 %. (4) Több zsinagógájuk és imaházuk volt, de
kórházuk, fürdőjük is... igen
fürdőjük,
hiszen a zsidó hit megköveteli a fürdő
meglétét is. Itt is teszek egy kiegészítést, hiszen a Szatmár Megyei Múzeum tárlata számokat is hoz, eszerint 2 zsinagógával, 25 imaházzal, 2 temetővel (ortodox és status quo ante) rendelkeztek. (4)
“A városban 2
hitközség volt: az ortodox és a status quo ante. Az ortodox
hitközség 1842-ben alakult és a következő főrabbik működtek:
Mandelbaum Benjámin (1842-1897), Grünwald Juda és Lázár
(1897-1928) és Teitelbaum Joel (1935-1944).
A status quo ante
hitközség 1898-ban alakult. Elnöke Csengeri Máyer Sándor, később
Princz Ármin volt. A rabbik pedig: Jordán Sándor (1903-1935),
Friedmann József (1935-1944) és Klein Ernő (1946-1948). Mindegyik
hitközségnek saját temetője volt.” (1)
A zsinagógák
közül mára csak egy maradt meg, az 1891-1893 között
épült Várdomb (Decebal) utcai,
amely az ortodox zsidók számára épült. Ehhez 1927-ben építettek
egy kisebb melléképületet, a Talmud Tóra Imaházat. A Mandelbaum
Farkas főrabbi idején épült zsinagógát a város zsidósága
Nagytemplomnak is nevezte.
850 férőhelyes
terme és hatalmas női karzata van. Kiépítése és berendezése az
ortodox zsinagógák tipikus felépítése szerint történt: hátul
tóraszekrény, két oldalán az elöljárók padjai, a
bima (szószék) pedig középen található, ellentétben a
neológok keresztény típusú szószékeivel. A nők a karzatokon
foglaltak helyet, rácsos elválasztófal mögött. Orgona -
természetesen - nincs a zsinagógában (Szatmárnémeti egyetlen
zsinagógájában sem volt ilyen hangszer, még a későbbi, neológba
hajló státuszkó hitközség is tartózkodott ettől az újítástól).
Mandelbaum rabbi még az ortodoxoknál megengedett, egyes ortodox
hitközségekben akkor divatos újításnak számító kórust is
tiltotta - csupán énekes kántora volt a gyülekezetnek.
(2)
A Hám János
(Bem) utcában állt, sokáig használaton kívül volt egy kis
zsinagóga, a Chevra Máchziké Tóra, amely 2007 júliusában
omlott össze. De volt még egy fontos zsinagógája a
városnak, és a jelenlegi városi rendőrség székhelyét adó
épület helyén állt, az Eötvös utcán. Ez az 1905-ben épült zsinagóga a Status Quo Ante nevet
viselte, az 1965-ben bontották le. Egy épületrész maradt meg belőle, ezt a
rendőrség ma is használja.
Status Quo zsinagóga
Status Quo beltér
A Várdomb-utcai zsinagóga
A Bem utcai Chevra Machzikej-Tora
A Bem utcai Chevra Machzikej-Tora, miután beomlott
Izraelita Hevra, Tompa utca
Hevra, Tompa utca
Vizsnitz, Petőfi utca
Hassidic, a tóraleckék helyszíne, a Báthory utcában 1979.
Hassidic, Báthory utca beltér, 1979.
A Várdomb utcai fürdő
Szatmárnémetiben
1944 április 5-étől sárga csillag viselésére kötelezték a
zsidókat. „25-én adták ki a rendeletet az Észak-erdélyi zsidók
deportálására. Május 3-án megkezdték a gettósítást. A
szatmárnémeti gettó a Kölcsey (Iuliu Maniu) utca, Károlyi köz
(Kogălniceanu), József főherceg (Brâncoveanu) utca, Báthory
(Martirilor deportaţi) és Kert (Golescu) utcák között volt
felállítva. A gettóban három nap alatt 18900 zsidót zsúfoltak
össze, a szatmárnémetieken kívül 2200 nagykárolyit, illetve a
Szatmár megyei községek zsidóságát. Szatmárnémetiből 6
szerelvény indult (átlagosan 3300 személlyel). A szerelvények
május 19, 22, 26, 29, 30-án és június 1-én indultak, összesen
18863 deportálttal. A hat vonat visszatérés nélküli útja
Birkenau és Auschwitz haláltáboraiba vezetett.” (1)
A Szatmár Megyei Múzeum tárlatának panója a gettóval
10 híres
szatmári zsidó:
1. Baradlay
László - színész és újságíró, akit annak ellenére
elhurcoltak, hogy áttért a keresztény hitre
2. Szabadkay
József - színházigazgató, akinek a vidéki Magyarország az első
forgószínpadot köszönheti, és akit 70 évesen vittek el a
haláltáborba, de út közben megfulladt a vagonban
3. Markovits
Rodion - író, akinek a Szibériai garnizon címû regénye sokáig
kötelező olvasmány volt az iskolákban
4. Szép
Ernő - író
5. Dénes
Sándor - újságíró
6. Erdős I.
Pál - festő
7. Adler
Kaba - grafikus, festő, aki dr. Scheffler János püspököt is
megfestette
8. Harag
György - rendező, az ő nevét viseli ma a szatmárnémeti színház
társulata
9. Chorin
Ferenc - politikus
10. Kelemen Samu - politikus
10. Kelemen Samu - politikus
A
szatmári haszidok
A
haszidizmus egy népi-kabbalista jellegű úgynevezett „örömvallás”,
a zsidóságon belüli szellemi ébredési mozgalom, amely mindig
nagy rebbék, caddikok vagy maggidok köré szerveződik.
A Teitelbaum
rabbidinasztia a haszidizmus egyik legnagyobb, leghíresebb, máig
élő és virágzó rabbidinasztiája. Mai híveik "Szatmár
dinasztiának" is nevezik. Teitelbaum Mózestől indul a
Teitelbaum dinasztia, mely Drubitsch városán keresztül aztán
Máramarosszigetre is eljut, és ez a város válik a Teitelbaumok
legfőbb fellegvárává. Onnan érkezett Nagykárolyba, majd
Szatmárnémetibe Teitelbaum Joel és édesanyja egy
rebbe-örökösödési vitát követően. Szatmárnémetiben
Teitelbaum Joel főrabbi lett, de soha nem sikerült teljesen
haszidizálnia Szatmár zsidóságát.
A
világháború után Amerikában és Izraelben alakult ki az
úgynevezett Szatmár haszid, más néven szatmári haszid mozgalom,
a holokauszt elől elmenekült Teitelbaum Joel vezetésével. Sokan
csatlakoztak hozzá, akik szatmári rebbének tekintették és nevezték őt. Ez lett a Szatmár haszidizmus legfőbb vallási vezetőjének
kijáró megszólítás. A Szatmár mozgalomhoz csatlakoztak az
egykori máramarosszigeti holokauszttúlélő haszidok is, de más
haszid irányzatok képviselői, sőt, korábban nem haszid zsidók
is.
A Szatmár
haszid mozgalom a zsidóságon belül az egyik legnagyobb haszid
felekezet. Amerikában, Kanadában, Izraelben mintegy 100 000
követője van, élén pedig jelenleg is a Teitelbaum rabbidinasztia
áll. (3) Bővebben itt írtam a szatmári haszidokról.
A Szatmár Megyei Múzeum kiállításának panóiról
Bibliográfia:
3.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Teitelbaum_rabbidinasztia
4. A Szatmár Megyei Múzeum tárlata 2019. májusa
4. A Szatmár Megyei Múzeum tárlata 2019. májusa
N. erdekes & Jo osszealita's / Koszonet a ,,Szerkesztok-nek" !!
VálaszTörlésKöszönöm!
Törlés(tudtommal) A ,,zsido-furdo" = a Va'rdomb u.-an Volt / Nem Petofi = amint az 1-ik photo mutatja ??...
VálaszTörlésKöszönöm! Közben én is találtam erre vonatkozó információt. Módosítottam.
Törlés