A szatmárnémeti vasútállomások története

Az 1800-as évek végére Szatmárnémeti fejlődése szinteket emelkedett a vasútvonalak kiépítésével a kereskedelem felgyorsulásával. A vasútvonalak megléte pedig igényelt egy állomásépületet is, megépült a neoreneszánsz, eklektikus szép állomásépületünk - erről szól igazából ez a bejegyzés.

Elsőként a Szatmárnémeti és Nagykároly közötti vasútvonal épült ki, 1871. szeptember 25-én adták át. Ezt követte a Szatmárnémeti és Halmi közötti vasútvonal, amelyet 1872. június 20-án vettek használatba, majd a Szatmárnémeti és Nagybánya közötti vonal, amelyet 1884. július 6-án nyitottak meg. Ezt követően építették ki a helyi érdekű keskeny nyomtávú vasútvonalakat: 1900. szeptember 14-én adták át a Szatmárnémeti-Erdőd keskeny nyomtávú pályát, amit a szatmáriak ma Zsuzsiként emlegetnek. A "nagy állomástól" indulva áthaladt a Kossuth-kerten, az Attila utcán, megállt a törvényszéknél, a színháznál, a Deák-téren, az Eötvös utcán és átment a Hóstáncra is (mi az a Hóstánc? olvasd el ezt!), ki a Gőzfűrész megállóhoz, a mai kis állomáshoz, onnan még pár megállóval Erdődre. Aki erről többet olvasna, klikkeljen ide. De most térjünk vissza a szatmárnémeti állomásépülethez, amely Erdély egyik legszebb pályaudvari épülete.
A jelenleg is megcsodálható Szatmárnémeti vasútállomás 1899-ben lett kész - lám ez is a századfordulóra valósult meg (1899. november 11-én adták át). Már ennek előtte is volt állomásunk, igaz egy szerényebb épülettel, amelyet a Szatmárnémeti-Nagykároly vasútvonal megnyitásával vettek használatba. A jelenlegi állomásépületünkre valóban büszkék lehetünk, hiszen az a Pfaff Ferenc tervezte, aki a fiumei (horvátországi kikötőváros, egykor az Osztrák-Magyar Monarchia része) állomást, a pécsi, kolozsvári, pozsonyi pályaudvart is. Ezek még ma is léteznek, míg a debreceni, kassai állomásépületek már sajnos nincsenek. Mindegyikre jellemző a szimmetria, a tagoltság. Más források szerint a nagykárolyi, szegedi, miskolci, pécsi, aradi, gyimesi, piski, ceglédi és szegedi állomásépületek is Pfaff Ferenc alkotó munkájának eredményei. Pfaff Ferenc tervező 1887. és 1907. között a MÁV szolgálatában dolgozott. (2)

A neoreneszánsz, eklektikus épület főhomlokzata öt egységre osztható: az előreugró középpavilonhoz két oldalszárny csatlakozik, majd ezeket zárja le két, szintén kiugró sarokpavilon. Domborművek fedezhetők fel a homlokzaton, ezek férfifejeket és különböző szimbólumokat ábrázolnak - hasonlóak találhatók a MÁV internátus (CFR líceum, most CFR poliklinika) épületén is, ami egy időben épült az állomással. A középpavilon kapuján belépve az átvezető csarnokba jutunk, ahonnan elérhetjük a peronokat - a főperon fedett, a tetejét karcsú oszlopok, vasgerendák tartják -,  az oldalfolyosókon a várótermet, mellékhelyiségeket találjuk. Az oldalpavilonokban irodák kaptak helyet. A második világháború során az állomásépületet is bombatalálat érte, azonban sikerült helyre állítani az eredeti állapotokat. (1)

A pályaudvart 1988-ban felújították, korszerűsítették, az épület felújítása azonban mind tovább húzódik. Idén tapasztaltam némi felújítást a középpavilon főcsarnokában (az átvezető csarnokban), de a beígért nagy felújításra még várni kell.

Szatmárnémetinek hamar kiépült egy másik állomása is, a Szentvér állomás (nevét a terület elnevezéséről kapta, elmondások szerint egykor szerzeteseket végeztek ki ott), amely a "nagy állomáshoz" viszonylag közel, a jelenlegi, tűzoltóság melletti vasúti felüljáró környékén lehetett. A 777-es bikszádi vasútvonalat bonyolította és már az 1914-es menetrendben szerepelt ezen a néven (Szatmár-Németi Szentvér). 1939-ben még létezett Sângeni-néven, az 1967-es román menetrendben pedig Satu Mare h. néven. Egy egyszerű, kis állomásépülettel rendelkezett.

De kis épülete volt a Gőzfűrész-megálló állomásának is (ezt ma kis állomásként ismerik a szatmáriak), csak később építettek oda modern, vasbeton állomásépületet. Amúgy a Gőzfűrész állomás olyan vonalakat bonyolított, mint a 114-es Mátészalka-Csenger-Szatmárnémeti, a 742-es Nagyvárad-Érmihályfalva-Nagykároly-Szatmárnémeti-Királyháza-Huszt-Máramarossziget-Visóvölgy-Körösmező vagy a 776-os Szatmárnémeti-Szatmárlippa-Erdőd között közlekedő. (3)

Könyvészet:
1. https://oroksegfigyelo.blog.hu/2014/01/15/a_szatmarnemeti_allomas
2. http://www.frissujsag.ro/115-eves-a-szatmarnemeti-palyaudvar/
3. http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=szat
Fotók: Facebook, Szatmárnémeti Anno és egyéb oldalak, személyes felajánlások.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Utcatörténetek, Szatmárnémeti magyar utcanevei

A szatmári haszidok, akik New York-ban megépítették a Szatmárjukat

A szatmárnémeti hidak története

Zsinagógák, szatmári zsidóság

Volt egyszer egy (nagy) kisvasút

Pár év alatt megépítették az Újközpontot

A szatmári konyha – feledésbe merülő szatmári ételekről

Szatmárnémeti rejtélyes téglái

A szatmárnémeti régi főtér története

Céhektől-gyárakig – a szatmári ipar fejlődése