A hajózható Szamos, Széchenyi István törekvései Szatmáron


A Szamos elválaszthatatlanul hozzátartozik a mindenkori Szatmárnémeti képéhez. Használták a vizét, nem csak öntözésre, hanem szállításra is. Már a középkorban rajta úsztatták le a sót az Erdélyi-medence északi részéből, (majd később Désről is, Szatmárnémetin keresztül)  nyugat felé. Ez viszonylag egyszerű szállítási módszer volt. Már a VIII., IX. századokban úgynevezett bödöncsónakokat használtak az úsztatáshoz a Szamoson is. Ez tulajdonképpen egy fatörzs, melynek belsejét kivájták - olcsó és kézenfekvő megoldás, amit az emberiség Kr. e. 7500-körül is alkalmazott, ismert. Szatmár megyében 1963-ban Berend-en találták meg Románia eddig felfedezett legnagyobb bödöncsónakját. A Szamos medréből húzták ki, annak bal partjára földművesek a 13,2 m hosszú 0,9 m széles csónakot (1), amely ma is megtekinthető a Megyei Múzeumban (egy másik, kisebb csónakkal együtt). Még egy adalék: 1510-ben Szatmárnémeti a sónak a lerakóhelye volt. Károly király a Désen lakó remete barátoknak olyan szabadságot adott, hogy a sójukat Szatmáron szabadon árulhassák. (Szirmay Antal, Szatmár vármegye fekvése, történetei és polgári esmérete)

Az 1700-as években még vad medrében kanyargott a Szamos és szelte keresztül-kasul, darabolta a várost. A Somlyai Báthoriak a vizével fogták körül a várat is. A mai Szatmárnémeti területét tekintve annak nagy részén mocsarat képezett a folyó. Aztán 1777-ben megkezdték a Szamos szabályozását és több lépcsőben (1847, 1907) alakították olyanná, amilyennek ma ismerjük (a Szamos folyásának alakításáról itt írtam). A szabályozásnak köszönhetően új területeket is kapott a város, így Hám János püspök beavatkozásának köszönhetően létrejöhetett a Kazinczy utca, de építhettek a Zárda környékére (Iparosotthon, a Református Gimnázium tornaterme...), az István király tér területére (Irgalmasrendi Kórház, Iskola - ma kórház).
És szintén a szabályozások tették lehetővé, hogy hajózhatóvá váljék a Szamos. Ennek álma már korán megszületett és akadtak, akik lépéseket tettek megvalósításáért. Így gróf Széchenyi István, aki a Duna és a Tisza hajózhatóvá tételében, a Vaskapu megépítésében is a legtöbbet tette (de ő építtette a Szatmárnémetit Araddal összekötő vasútvonalat is).
Ő a reformkorban (nem összekeverendő a reformáció korával, ez az 1825-től 1848-ig tartott újítási, modernizációs időszak) többször vendége volt városunknak, jó kapcsolatot ápolt Kölcsey Ferenccel, és még jobbat berencei Kováts Lajossal, akinek Sándorhomokon volt birtoka és Szatmárnémetiben nagy háza (ez az Aurora helyén állt, itt lehet róla olvasni).

Széchenyi 1846-ban és 1847-ben is egyeztetett Szatmár vármegyei és városi hatóságaival a Tisza és a Szamos gőzhajózásra alkalmassá tételéről, 1847 nyarán  pedig csak ezért utazott Szatmárnémetibe. Ekkor választották őt és berencei Kováts Lajost Szatmárnémeti díszpolgárává. (3) Szatmár nagyra becsülte őt. 1860-ban, halála hírére a Szatmárnémetiben gyászistentisztelet tartottak, egy évre rá, Kőszegremete határában a környékbeli földbirtokosok emlékoszlopot emeltek. 1882-ben berencei Kováts Lajos Széchenyi Társaságot alapított a kultúra gyarapításáért és a magyar nyelv terjesztésére, de könyvtárat, utcát is elneveztek róla, majd 2018. március 15-én leleplezték szobrát a szatmárnémeti Deák téren (egyes információk alapján már régen is állt szobra Széchenyinek Szatmárnémetiben).
Visszatérve a hajózható Szamoshoz, Széchenyi, terveit az 1848-as forradalom és szabadságharc kitörése miatt nem tudta teljesen megvalósítani, de miután a Szamos medrét rendszeresen kotorták, az 1900-as évek elején kisebb gőzhajók közlekedhettek rajta. Így a Regatta Szamos Csónakázó Egyesület hajója, mely a folyó városi szakaszán közlekedett és amelyiknek kikötője a Szamoshíd közelében állt - ahogy az alábbi képen látható is. Ugyanitt az egyesületnek uszodája is működött. Ennek közelében horgonyzott a kotróhajó - ez a harmincas évek végéig állt ott, aztán sörözőt működtettek benne a hetvenes évek közepéig. (2)

A modern időkben fel-felmerült a Szamos hajózhatóvá tételének gondolata, de a kivitelezéshez nagy erők megmozgatására lenne szükség.

A képen látható tehát az egyik Szamos-strand is. Régen több strand is volt a Szamoson, így a régi vágóhídtól lejjebb a jobb parton a Vajnay-strand, valamint a Jelenik-strand. Az 1900-as évek második felében egyre hangsúlyosabbá vált a vasúti hídtól feljebb, a Szamos jobb oldalán létrehozott nagy strand. Itt a Szamos partján, de még a töltés és a Szamos között medencéket is kialakítottak, sportpályákat, csónakházat, hétvégi házakat építettek. Az 1970-es árvizet követő időkben épült ki jelenlegi területén a városi strand, a termálstrand, ami a 90-es évek végétől sokáig zárva volt, majd 2012-ben újranyitott.

A Szamos ma is szervesen hozzátartozik a szatmári emberek életéhez, bár ma mintha kicsit távolabb helyezkednénk tőle, mint az ötven, száz vagy kétszáz éve itt élt szatmáriak. Talán ideje lenne újra felfedezni.










1. http://www.gazetanord-vest.ro/2017/10/cea-mai-lunga-monoxila-din-romania-se-afla-la-satu-mare/
2. Bura László, Szatmárnémeti kialakulása és fejlődése épületei és műemlékei tükrében, Identitás Alapítvány, 2005.
3. Szatmári Friss Újság
frissujsag.ro/?p=172342&fbclid=IwAR1fWcFWelStEoQrBRfECD9y2fLrYIy8Xk3DBfd8fNP4qESZqW7j3Z2-0GQ
http://www.frissujsag.ro/allitsunk-szobrot-szechenyinek/

Képek: Szatmárnémeti Anno (Facebook csoport), egyéb Facebook megosztások, Worpress.com, személyes felajánlások.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Utcatörténetek, Szatmárnémeti magyar utcanevei

A szatmári haszidok, akik New York-ban megépítették a Szatmárjukat

A szatmárnémeti hidak története

Zsinagógák, szatmári zsidóság

Pár év alatt megépítették az Újközpontot

Volt egyszer egy (nagy) kisvasút

A szatmári konyha – feledésbe merülő szatmári ételekről

Szatmárnémeti rejtélyes téglái

A szatmárnémeti régi főtér története

Szatmárnémeti a kis magyar világban