A Csizmadia-szín a színház, a tánc és a háború között
Ahol ma biliárdszalon, pizzéria, étterem és kávézó működik, ott 120-170
évvel ezelőtt műhelyek, előadótermek voltak, a polgárosodó szatmári pezsgő élet
hétköz- és ünnepnapjainak színterei. A Csizmadia-színt a szatmárnémeti csizmadia
céh építette székházául 1830-ban, gyűléseket tartottak benne, de táncóráknak,
batyubáloknak is helyet adott. Amíg 1847-ben fel nem épült a város első
színházépülete, az ideérkező vándortársulatok a Fehér ház fogadójában vagy
a Csizmadia-szín nagytermeiben léptek fel (egyéb helyszíneik voltak még a Jeney
csűr és a Kotrókert). Az első világháború kitörésével aztán szabók foglalták el
az épületet, a csizmadiák pedig az iparosotthon étkezőtermébe költöztek.
A bejegyzéshez csatolt tárca, alább így ír a Csizmadia-szín életéről: "Hej, hej — ez a szin, ez a terem pedig hogy megszokta a maga milliőjét. A czéh-beli tagoknak zajos, népies gyűléseit. Aztán a hires batyubálokat. No meg a nemzedékeknek tánczgyakorlatait. Bosnyák hirneves táncztanitó évtizedeken átal itt tanította a polgárságnak fiú és női ivadékait az első lépésekre; a próbatánczokra, magyarra még akkor francziára is. Itt mutatta be az ifjúság táncztudományát és innen lépett ki — a nyilvános bálok virtuóz tánczaira: a híres batyu bálokon. Jó Bosnyák már régen a temető földjében porladozik; de utódja, az ő leánya folytatta iskoláját még a háború előtt is. Hát bizony ez az iskola is kikotródott onnan; mert a katonák a város minden zege-zugát okkupálták. Hogy hagyhatták volna régi, polgári hivatásában — a csizmadia-szin dísztermét." (Szatmári Hírlap 1916. február 9.)
A bejegyzéshez csatolt tárca, alább így ír a Csizmadia-szín életéről: "Hej, hej — ez a szin, ez a terem pedig hogy megszokta a maga milliőjét. A czéh-beli tagoknak zajos, népies gyűléseit. Aztán a hires batyubálokat. No meg a nemzedékeknek tánczgyakorlatait. Bosnyák hirneves táncztanitó évtizedeken átal itt tanította a polgárságnak fiú és női ivadékait az első lépésekre; a próbatánczokra, magyarra még akkor francziára is. Itt mutatta be az ifjúság táncztudományát és innen lépett ki — a nyilvános bálok virtuóz tánczaira: a híres batyu bálokon. Jó Bosnyák már régen a temető földjében porladozik; de utódja, az ő leánya folytatta iskoláját még a háború előtt is. Hát bizony ez az iskola is kikotródott onnan; mert a katonák a város minden zege-zugát okkupálták. Hogy hagyhatták volna régi, polgári hivatásában — a csizmadia-szin dísztermét." (Szatmári Hírlap 1916. február 9.)
Szatmár híres volt a céheiről. No de mik azok a céhek? Iparosok vagy
kereskedők érdekvédelmi társulásai, amelyek az európai városokban már a
középkorban létrejöttek és Magyarországon az 1800-as évek végéig éltek. A
magyar „céh” szó a középfelnémet eredetű, a bajor–osztrák Zeche, illetve Zech
(asztaltársaság, egylet) kifejezésből származhat.
De térjünk vissza Szatmárnémetibe, melynek területén már az 1500-as években
dolgoztak neves mesteremberek, a város iparos céheinek nagy többsége pedig a XVI-XVII. században alakult. Szatmáron szíjgyártók, szabók, tímárok,
aranyművesek, gubások, kovácsok rendelkeztek céhekkel. Később a csizmadiák és
kádárok is céhekbe tömörültek. Ugyancsak már az 1500-as, 1600-as évek
Németiében (Szatmár és Németi 1712-es egyesülése előtt) szíjgyártók, kovácsok, fegyverkovácsok, lakatosok, ezüstművesek,
csizmadiák, gubások, szabók, asztalosok alapítottak céheket. Bőrdíszművesek,
cipészek, mészárosok, öntők, fazekasok, kerékgyártók is akadtak a városban. Az 1700-as években az 5-6000 lakosú Szatmárnémetiben 1075 mester dolgozott, ami arányaiban nagy számnak tekinthető. 1860-ban pedig már 22 céh volt a városban és 1149 önálló mester. Az önálló mesterek között legnagyobb számmal a csizmadiák, gubások és tímárok szerepeltek.
A Csizmadia-szín, megépülésekor egyszerű, de emeletes épület volt - és egy
emelet régen sokat jelentett. A gazdag céh idővel kicsinosította székházát:
1848-ig főhomlokzatán kiemelték a bejárati részt, megnagyobbították az
ablakokat, díszeket helyeztek el rajta - így lett stílusában eklektikus, vagyis
több korábbi stílus jegyeit ötvöző.
A Szatmári Hírlap 1916. február 9-i száma közöl tárcát a szatmárnémeti
Csizmadia-szín első világégés alatti sorsáról, a háborús furcsaságokról,
propagandisztikus hangvételben. Már idéztem belőle feljebb, ideje megismernünk teljes terjedelmében.
A szatmári szabóknak hadi
műhelyében
— A Szatmári Hirlap eredeti tárczája —
A szabók hadi műhelyét kerestem fel a napokban és — a csizmadia-színbe
kellett mennem, hogy a hadiruhákat készítő szabóinkat megtalálhassam.
Az öreg csizmadia-szin sose hitte, hihette, hogy ilyen csere történhessék;
ilyen felfordulás bekövetkezzék. A csizmadiák hadi műhelye elköltözött a
szabó-színtől alig egy puskalövésnyire — az Iparos Otthonnak békességes időkben
való étkező-termébe. A szabók meg elfoglalták — az öreg csizmadia-szin
„szálóját“.
Azt hiszem az öreg szin morgott is nagyot, mikor kebelébe szállították a
sok szabóasztalt, a varrógépeket, a nagy ollókat. De mit tehetett mást, mint
mindnyájan teszünk: belenyugszunk. Hja a háború nagy felforgató. Kicserélő,
átváltoztató.
Hej, hej — ez a szin, ez a terem pedig hogy megszokta a maga milliőjét. A
czéh-beli tagoknak zajos, népies gyűléseit. Aztán a hires batyubálokat. No meg
a nemzedékeknek tánczgyakorlatait. Bosnyák hirneves táncztanitó évtizedeken
átal itt tanította a polgárságnak fiú és női ivadékait az első lépésekre; a
próbatánczokra, magyarra még akkor francziára is. Itt mutatta be az ifjúság
táncztudományát és innen lépett ki — a nyilvános bálok virtuóz tánczaira: a híres
batyu bálokon. Jó Bosnyák már régen a temető földjében porladozik; de utódja az
ő leánya folytatta iskoláját még a háború előtt is. Hát bizony ez az iskola is
kikotródott onnan; mert a katonák a város minden zege-zugát okkupálták. Hogy
hagyhatták volna régi, polgári hivatásában — a csizmadia-szin dísztermét.
Most varrógépek brekegnek benne. Ollók kattognak. Hadi katona ruhákat
varrnak. Azok a munkás nők közül többen, akik most abban a szálában varrnak, varrást
tanulnak: talán itt járták el első tüzes tánczukat. Sose hitték — hogy muzsika
szó helyett gépük fog peregni és tánczoló lábaik helyett munkás kezeik fognak
dolgozni hadiruhákon. E ruhákban a mi hős vitézeink tánczoltatni fogják,
megtánczoltatják — az ellenséget.
*
Elsőben meglátogattam a városi bérpalota (fehérpalota az most is) raktárát.
Egy bolthelyiség tömve van jó minőségű csuka- földszürke szövetekkel. Az
alkalmi szövetkezet raktárnoka volt szives magyarázatokkal ellátni. Ide
érkeznek a hadvezetőségtől küldött anyagok. A hadifoglyoknak való ruhaszövet,
(ennek feldolgozását már elvégezték) valamint a mi katonáinknak való és
feldolgozásra való anyagok. Örülök az értesítésnek, hogy a már elkészített
ruhákat beszolgáltatván, teljesen kifogástalannak találták. A 2200 ruhából
egyetlen egyet sem utasítottak vissza. Sőt dicséretet kaptak, mert
takarékoskodtak. Mert az előirt számnál — bár a mértéket szigorúan betartották
— 182 darabbal többet szállítottak. Így természetes jött és jön a további
megbízatás a háború egész tartamára havonkint 2000 darab zubbony, nadrág, köpeny
varrására. Minden anyagot, még czérnát is kapják az „anyag gyűjtő“ állomástól.
Ők nem adnak a ruhadarabokhoz semmit. Csak kiszabják és megvarrják.
*
Olvastam és később hallottam is, hogy pl. egyik közeli városban ezt a szabó
munkát, ruhát, a szatmári iparosoknak alkalmi szövetkezetnek munkáját egy
vaskereskedő vállalta el. És ez a vaskereskedő adja aztán munkába a szövetek
elkészítését.
No bizony ez is a háborús furcsaságok közé tartozik. És valóban a szocziális
érdek ellenvaló jelenség. Tehát a közvetítés pióczájának talaja, süppedéke. Itt
a közvetlen háborús munka tiszta, egyenes eredményeket fejt le.
A ruhák készítéséért, varrásáért megkapják a becsületes munkabért. Egy
zubbonyért 3 K 57 f-t; nadrágért 3 K 88 f-t; köpenyért 7 K 78 fillért.
Felszerelésenkint tehát 15 K 78 fillért. Havi keresetük igy: 2000 felszerelés
után 31 ezer 380 korona. E jövedelem azonban növekedni fog, mert többet tudtak
feldolgozni a havi 2000 darabnál.
Egy festő iparosnak felesége mondja, hogy elsőben csak egy darabot tudott
elkészíteni naponkint; most már kettőt is könnyen előállíthat.
Mert ott van a jelentős, szocziális kihatása e munka elnyerésének, hogy nők
is dolgoznak; munkát kapnak. Varrni tanulnak. És azok a nők, akik ezt a munkát
megtanulják : elhagyják a hadimühelyt és családjuk körében, otthon dolgozzák
fel a kiszabott anyagot — a raktárból. (Munkára jelentkező nőket most is
elfogadnak). Egy nő, ha szorgalmasan és kitartóan dolgozik; megkereshet,
felviheti 5 K napi keresetig.
*
A hadi műhely képe igen érdekes. Mindenkinek meg van a maga asztala, gépe,
munkahelye. És hogy végig hordoztam tekintetemet a hadi munkára berendezett
teremben ... úgy elgondoltam, hogy bizony ez is harcztér. Ez is hadiművelet.
És oda sorakozik jelentőségében, hol az ágyuk, srapnelek, támadó és
védőmüveletek vannak. S eszembe szökött [az a körülbelül 2000 szerb fogoly,
melyeket elborult, de kiengesztelt lélekkel néztem végig. Lerongyolt szánandó
alakok, ruha, czipő nélkül. Szinte felkiáltottam:
— Hát ezek lőtték a maguk rejtekeikből, természettől nekik kedvező
állásaikból a mi nyalka huszárainkat és jól ruházott katonáinkat. És eszembe
jutottak a papiros talpú bakkancsok és selejtes szövetű, papír vastagságú
ruhák, amelyekben a mi hőseink vívták a dicsőséges harczokat ... fagyva, fázva,
tűrve és szenvedve a háborús pióczáik lelketlen spekulácziói miatt.
Oh, a háborúban nagy értéke van az iparosok lelkiismeretének, munkájának,
de a spekulácziók, a közvetítésnek
bilincseiből, melyek ezt az országot szorongatták nem lehetett oly könnyen
szabadulni. Hála Istennek, hogy mégis a teljes kiszabadulás útjára léptünk.
*
Hát emberek kellenek! Ott ahol van vezető, ahol a kisiparosodat nem engedik
elpusztulni; ott ahol az éberség még nem veszett ki...ott nem adják a
vaskereskedőnek — a szabó munkát.
Nagy elismerést érdemelnek tehát azok, a kik ezeket a hadi műhelyeket
városunkban nyélbe ütötték. A nemzettől, a mi harczoló hőseinktől. Élén a h. főkapitánnyal, Inglik felelős ügyvezető, Makóczy raktáros, a felelős tagok: Klein
József, Licckey György, Csapó Lajos, Bilakovics Mihály és Kars István. (Ezek
közül csaknem mind az én legényeim voltak a kath. legényegyletben. Milyen
örömöm van!)
... Emelkedett lélekkel távoztam az ős, az öreg csizmadia-színből, a
szabóktól. Bucsuzásomkor nem állhattam meg, hogy a munkás nőknek szivükre ne
kössem:
— Önöket dicsérik, hogy a munkájuk terén kiválók, szorgalmasak és
versenyképesek. Derék! Csak egyre kérem önöket: legyenek, maradjanak mint
munkás-nők is, igazi nők. Azok maradjanak mindvégig. Sose veszítsék el a
nőiességnek, az otthonnak boldogító érzéseit... Vigyázzanak egészségükre szabad
idejükben szeressék a szabad levegőt, ...mert önöknek az Isten ezen áldására
nagy szükségük van. Isten áldja meg mindnyájukat és munkájukat.
Mester.
A nagy háború alatt minden munkáskézre szükség volt
Az iparosotthon földszinti termeiben korábban is üzletek voltak
Hivatkozások:
1. Szatmári Hírlap
2. Szamos
3. Muhi Sándor, Szatmárnémeti városismertető, 2001, Szatmárnémeti.
4. Dr. Bura László, Szatmárnémeti kialakulása és fejlődése épületei és műemlékei tükrében, Identitás Alapítvány, 2005.
5. Borítókép: Szatmárnémeti Anno Facebook oldal
Megjegyzések
Megjegyzés küldése