Szatmár turistalátványossága lehetne? A közigazgatási palota értékei
Kilométerekről látszik, összetéveszthetetlen bármilyen más régióbeli
épülettel, az idők során Szatmárnémeti egyik szimbólumává lett. A közigazgatási
palotáról nemrég írtam, a "Pár év alatt felépítették az újközpontot"
című bejegyzésben. Abból többen úgy érezték ki, a Ceausescu-diktálta, egyhangú
kommunista építészet termékeként tekinthetünk a közigazgatási palotára és
környékére. És azt változatlanul fenntartom, hogy a Deák térbe beépített kerek
Divatházra és az Aurora hotel betonépületére ott semmi szükség nem volt,
rontanak az összképen. De most megvizsgáljuk az 1970-es '80-as évek újközponti
építkezéseit más szemüveggel is, mégpedig a művészeti értékeket keressük majd.
Visszautalok még egy kicsit: miután a "Pár év alatt felépítették az
újközpontot" című írásom több helyen megjelent (akkor még "Pár év
alatt felhúzták az újközpontot" volt a címe, találóbbnak éreztem azt a
szót a gyorsaság és a lendület szemléltetésére, de másokat zavart, mindegy),
találkoztam emberekkel, akik megjegyezték, elhallgattam az
épületek művészi értékeit. Sokat gondolkodtam, kerestem, hol találhatnék erre
vonatkozó irodalmat, aztán úgy egy héttel ezelőtt egy könyves standnál
megtaláltam s megvásároltam a romániai kommunista építészet egyik alapkönyvét,
melynek címe "Monumente de arhitectură modernă", szerkesztője pedig Jean Monda. (1)
No ez a könyv pont azt mutatja be, tárja fel, milyen alapokat követ, milyen
építészeket tekint példának a romániai kommunista építészet 1982-ben és az
ahhoz közeli időintervallumokban. És még mielőtt nekilátnánk a témának
leszögezem, nem „nosztalgiakeltés” a célom, semmilyen szempontból nem menteném
a kommunistákat vagy a bűnös rendszer bármely tettét.
És akkor lássunk neki.
Ugye a szatmárnémeti közigazgatási palota a szakszervezetek művelődési házával,
a Someşul nagyáruházzal és a környező tömbházakkal egységes egészet alkot. A
tervezett Európa szállóval is egységet alkotott volna... Azért a
"volna", mert aztán az Európa szálló nem épült meg, Európa pláza lett
belőle, változott architektúrájában, a díszítő betonelemeket levették róla -
ezek teremtettek volna összhangot közte és a többi között. Biztosan sokan
emlékeznek még ezekre a közigazgatási palotáról is visszaköszönő elemekre. A
rendszerváltást követően, a 2000-es évek elejéig félbehagyottan állt az Európa
szálló betonváza, majd egy üzletember megvásárolta, fémlapokkal fedte be az
épületet... (Akit érdekel a közigazgatási palota és az újközpont építésének története,az elolvashatja korábbi írásomat, melyre a bejegyzés elején utaltam.)
Azért térek ki többször a szögletes formákra és a díszítőelemekre, mert
azok a modern monumentális stílus
elhagyhatatlan elemei – a robosztus, szögletes, mondhatni kubista formák,
vasbeton díszek. Mások brutalizmusnak nevezik a stílust a francia "béton brut"-kifejezésből eredeztetve. A szatmárnémeti újközpontját megépítő Nicolae Porumbescu a
modern monumentális stílust követte, ahogyan abban az időszakban, a
'70-es-'80-as évek Romániájában a kommunista építészet ezt igyekezett követni.
Kidolgozták a stílus filozófiáját, megnevezték a nagy mestereket és felmutattak
mintaépületeket szerte a világon. Úgy gondolták, ez a jelen s ez lesz a jövő
értéke is, valami nagy, valami jelentős készül...
Épp Nicolae Porumbescu kapcsán fogalmazták meg a romániai modern
monumentális építészet célját, vagyis, hogy vasbetonból formálja meg azt,
amit a népművészet kicsiben, fával, fából ábrázolt. Fontosnak tartották
a tradicionális elemek átemelését és itt Hans Poelzig német építész nevét is
emlegették, aki szerint az építészet a néplélekből forrásozik, gyökerei pedig a
hagyományok. A romániai népművészet fontos szimbólumának tartották a
Szatmárnémeti és Marosvásárhely környéki épületek hegyes tetőit. Ha ránézünk a
közigazgatási palotára, a csúcsos-hegyes tetők szimbóluma könnyen felfedezhető,
igaz erősen stilizálva. Az említett könyv ezt is megmagyarázza. Kenzo Tange
japán építésztől idéznek, amikor azt állítják, a népi motívumok csak annyira
kell, hogy inspirálják az építészt munkájában, hogy látható módon, egyértelműen
ne jelenjenek meg. Passzív, mechanikus, rigid módon kell megjelenniük a
szimbólumoknak – teszi hozzá a könyv szerkesztője. A népi motívum a hagyományok
üzemanyaga, amely nem csak leülepedő salak lehet, hanem új lángot is gyújthat –
fogalmaznak frappánsan.
A monumentalitásról azt állították, az feltétlenül a
funkcionalitással kell, hogy összhangban legyen. Az ókorban a monumentális
építkezéssel a tömegeket akarták elámítani, az uralkodást, hatalmat akarták
szemléltetni. Itt Fred Bérence francia művészettörténésztől idéz a könyv: „Az
építészet az erő, a hatalom kifejezésének egyik módja. Minden hódító tudja ezt
még a fáraók és Babilónia idejéből. Amíg az épületek állnak, az utókor ismerni
és csodálni fogja az építtetőt.” Ezzel szemben a '70-es-'80-as évek Romániájában az épületek a köz szolgálatának
megfelelő funkciókat látnak el. Gazdasági és technikai okai vannak, illetve a
demográfiai növekedés és a centralizált szervezés az oka az egyre
monumentálisabb építkezésnek - vallották. Ezek az épületek – állítják továbbá a
könyv szerzői – nem arra törekszenek, hogy az elnyomást szimbolizálják,
tiszteletkövetelő terrort gerjesszenek, hanem mindezek helyett polgári
büszkeséget, az elégedettség és kiteljesedés érzését adják. Bár F. L. Wright
azt állítja, a hatalmas épületek mellőzik a humanizmust, a kommunista építkezés
– állítják a kor építészei és propagandistái – attól emberközeli, hogy
közösségi célokat szolgál, az épületek szociális és kulturális terek és
otthonok, amelyekben az ember nem érzi magát kicsinek, bár az arányokat tekintve
már nép-léptékben gondolkodnak.
Nos, a fent leírtakat az utókor olvasója joggal
bírálja. Ismerve a kommunista idők Romániájában történteket - az elnyomást, a
terrort -, az olvasó joggal érezheti, hogy a leírtakkal épp ellentétes eszmék
és gyakorlatok valósultak meg.
Miért idézem tehát ezt a könyvet? Mert a romániai kommunista építészet
egyik alapkönyve, és választ ad számos kérdésre a szatmárnémeti közigazgatási
palotával kapcsolatban is. Persze az olvasót jobban érdekli az, valójában van-e
értéke városunk egyik szimbólumépületének?
Azt már tudjuk, hogy a modern monumentális stílust követte, s azt is
tudjuk, mit jelent (nagyjából) ez. Az értékmeghatározásban sokszor
összehasonlítunk, s úgy állapítjuk meg egy épület vagy tárgy értékét. Ezért lássuk, hol alkottak még ebben a
stílusban és ott hogyan, mennyire értékelik ott, azokat az épületeket?
Két építész nevét már említettem azok közül, akiket fontosnak, követendőnek
éreztek. Talán azoknál még fontosabb volt Le
Corbusier (Charles-Edouard Jeanneret 1887-1965) francia építész, Louis
Kahn észtországi születésű, amerikai építész, Gottfried Böhm német építész nem titkolt hatása. Ők is a helyi
sajátosságokból, népi elemekből indultak (például a Csandígarh-i Nemzetgyűlési
Palota megépítésekor Le Corbusier) és azt öntötték vasbetonba.
Le Corbusier 17 épülete UNESCO világörökségi helyszín. Ezek közül többnek
elemei, hasonlóságot mutatnak akár a szatmárnémeti közigazgatási palota és
épületegyüttes elemeivel. Így épp a Lyon melletti La Tourette domonkos
kolostor.
thespaces.com
A Le Corbusier tervezte Chandigarh-i gyűlésterem is hordoz "hozzánk közel álló" elemeket (India, 1951)
A Le Corbusier tervezte Chandigarh-i gyűlésterem is hordoz "hozzánk közel álló" elemeket (India, 1951)
A mi Someşul nagyáruházunk... |
baukunst-nrw.de
brutalisten.de
De a fentiekhez hasonlóan, az iráni modern művészetek múzeumát is példaként hozza fel a könyv. Amikor a malomkémény-szerű félkörboltozatokra nézek, mindig az újközpont blokklakásainak teteje jut az eszembe.
ioi2017.org
Újközponti épületek (Szatmárnémeti) |
Kik voltak a kommunista idők nagy romániai
építészei?
A szatmáriak általában első helyen említik Nicolae Prumbescu nevét, de nála
fontosabb volt Cezar Lăzărescu, aki hazai munkásságán túl elkészítette Szudán fővárosának, Khartoum elnöki palotájának és parlamentjének
terveit is (ez utóbbit meg is építette 1977-ben), megtervezte a libériai
monroviai elnöki palotát is (terv maradt), Románia pekingi nagykövetségének
épületét (meg is épült 1977-ben), Kína bukaresti nagykövetségének épületét 1979-ben
(ez is megépült), megépítette Franciaország nagykövetségének kulturális
központját (1979), és újratervezte a bukaresti Nemzeti Színház épületét (1982).
De az Otopeni-i (Henri Coandă) légikikötőt, a román tengerpart hoteljeinek és villáinak nagy részét
(Mamaia, Eforie Nord), gyárépületet, lakóházakat, sportközpontot és pavilont,
katonasági épületeket, mozi épületeket, egyetemi épületeket is tervezett,
nagyon hosszú lenne mind felsorolni.
A Khartoum-i parlament épülete |
Nicolae Proumbescu nem épített külföldön, de Szatmárnémeti újközpontja
(1972-1984) mellett megtervezte a Vajdahunyad színházépületét (1953), a
bukaresti „Népek közötti testvériség” kulturházát (1953), a bukaresti állami
cirkusz épületét, a brassópojánai szállodát és korcsolyapáját (1970), Botosánban szintén közigazgatási palotát
épített (1970), Szucsávában
kultúrházat (1965-1969), Jászvásárban a tudományos akadémia fióképületét,
Nagybányán pedig kultúrházat. Mindközül a leglátványosabb, legnagyobb és
legfontosabb a szatmárnémeti komplexum. (2)
Constantin Săvescu nevét szintén a népi motívumok
újraértelmezőjeként emlegetik, a marosvásárhelyi Nemzeti Színház vagy a brassói
egyetem épületének megalkotása kapcsán is.
A modern monumentális irányzat romániai
képviselői, építészei tehát azt hirdették, hogy el kell mozdulni az elitek
által patronált építészettől a nép palotáinak megépítése felé. Demokratizálni
akarták a műemléképítést, az önmagukért való díszek helyett közösségi és
humanista termékeket hozva létre. Azért is építettek kultúrházakat,
lakóházakat, gyárépületeket is ebben a stílusban, hogy ezzel is hangsúlyozzák a
nép szerepét a kommunista művészetekben.
A jelenből visszanézve mindez a hatalom hazugságának tűnik, hiszen a nép
többnyire az elnyomást élte meg a monumentális épületek láttán is. Sokan
életüket vesztették az építkezésben melynek célja - a jelen megítélésében - a
diktátor monumentalitás-vágyának kielégítése, a nevének ilyen formában való
megőrzése.
Az olvasó persze mondhatja azt is, hogy igen, ezek a romániai építészek
csak másolták a fent említett francia, német, amerikai nagyokat. Ilyen
megközelítésben azonban minden stílusirányzatban például csak egy festőművészt
fogadhatnánk el. Hol lenne Vincent van Gogh (1853-1890) Claude Monet (1840-1926) mellett? Ha tehát bár a nagy nevek máshol
teremtek, a stílus szelén azonban talán mi is büszkébbek lehetnénk ezekre az
épületekre. Nem az építtető kommunista államra, nem azokra az időkre, hanem a
bizonyos kor európai, sőt világszintű stílusának helyi megjelenésére.
És különösen kihasználhatnák a modern monumentális építészet után létező
világszintű érdeklődést a szatmáriak, vagyis mi, akik a legnagyobb ilyen
stílusban megalkotott épülettel rendelkezünk. A turizmusunkat talán erre is
építhetnénk kicsit. Jönnek már amúgy is Romániába a kommunista monumentális
épületeket megcsodálni.
Eddigi idegenvezetési tapasztalataim azt mutatják, általában nagy
érdeklődést vált ki a közigazgatási palota és környezete a külföldiekből.
Hivatkozások:
1. Jean Monda, Monumente de arhitectură modernă, Editura Albatros,
Bucureşti, 1982
2. Wikipedia:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Porumbescu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése