Ulmi skatulyákon evezve jöttek a svábok

Evezve, illetve felhasználva a Duna folyását... De kezdjük a végén. A legtöbb szatmári ember tudja, hogy városunkban, illetve megyénkben a magyar és román nemzetiségűek mellett nagy számban éltek svábok is. Mára számuk erősen csökkent, a legutóbbi, 2012-es népszámlálás eredményei alapján Szatmár megye 344 360 lakosából mindössze 5005-en vallották magukat német nemzetiségűnek (4). De voltak a múltban sokkal többen. A II. Világháborúban kezdődött meg kivándorlásuk, 1944-ben öt teljes falu lakossága ment Németországba a szovjetek bevonulásától, az igazságtalan megtorlástól való félelmükben – ami hamarosan be is következett az 1945-1949-es deportálásokkal. De sokan elmentek azt követően is, még a '89-es változások előtt, amikor szökni kellett a zöldhatáron és a rendszerváltás után, majd az Európai Unióba való belépés hozta szabad mozgással.

És most vissza az elejére. Hogyan kerültek ide a németek, akiket svábokként ismerünk? A történelmi Szatmár megyébe 1712 és 1838 között több, mint 8 000 személy érkezett főleg Ulm-ból, Baden-Württemberg-ből, Bajorországból, Németországból (1). Ulm a sváb hercegség egyik fontos központja volt. A sváb hercegség pedig a kora középkori Keleti Frank Királyság és a középkori Német Királyság öt törzsi-hercegségének egyike volt, és hercegei a legerősebb német főnemesek közé tartoztak (3).

Miért jöttek?

A török háborúk és a Rákóczi-szabadságharc után Szatmár-megye nagy része elnéptelenedett. Nem volt, aki a földesuraknak megművelje a földet, a bécsi vezetés számára pedig fontos volt a katolikus vallású megbízható német lakosság betelepítése. Ez a szándék egybe csengett az Ulm-környéki elszegényedett svábok szándékával, akik elhatározták kivándorlásukat (vagyis hozzánk bevándorlásukat). A magyar földesurak hamar népszerűsíteni is kezdték körükben,  a németországi falvakban, hogy házat, földet és kedvezményeket kapnak azok, akik vállalják a költözést. A helyi földesuraktól elbocsátó leveleket kaptak és gyalog vagy kocsival utaztak az Ulm-i kikötőig, ahol Ulmer Schachtelnak vagyis ulmi skatulyának nevezett, bárkaszerű hajóikon indultak Magyarország felé, a Dunán leúszva (2). A skatulyák, ahogy a képen látható, kis ház-szerű építménnyel rendelkeztek egy bárkán, itt aludtak, ide húzódtak be az utazás alatt, rossz idő esetén, itt védték javaikat a víztől, esőtől. Ezt az utazást, illetve az ulmi skatulyákat számos képzőművészeti alkotás megörökíti, mint az alább megtekinthető festmény, votív kép, amely a Szatmári Római Katolikus Püspökség Meszlényi Gyuláról elnevezett egyházművészeti gyűjteményéhez tartozik. A votív képek (fogadalmi képek), amúgy hálaadás céljából készült festmények – egy-egy család így fejezte ki háláját Istennek, vagy jelen esetben a Szűzanyának (közbenjárásáért) a sikeres utazásért, csodás gyógyulásért...


Az első német telepesek, skatulyáikkal a Dunán Budáig úsztak, innen kocsival jutottak el Szatmár megyébe. A több, mint 8 000 sváb a történelmi Szatmár megye 31 településén talált otthonra: Nagykároly, Csanálos, Csomaköz, Mezőfény, Nagymajtény, Krasznabéltek, Kaplony, Erdőd, Mezőpetri, Gilvács, Kálmánd, Királydaróc, Tasnád, Túrterebes, Szakasz, Krasznasándorfalu, Krasznaterebes, Nagyszokond, Szinfalu, Alsóhomoród, Barlafalu, Szaniszló, Józsefháza, Nántű, Kisdengeleg, Nagymadarász, Mezőterem és Tasnádszántó, illetve Mérk, Vállaj és Zajta (1).
(2)

Az idők során a szatmári svábok beolvadtak, sokan a német anyanyelvet magyarra váltották. Mégis áldozatokká váltak a svábok a II. Világháború végére. 1944. augusztus 23-áig a román hadsereg a németekkel együtt a szovjetek ellen harcolt, csak a végén álltak át a másik oldalra (erről itt, illetve itt lehet bővebben olvasni). Ennek ellenére a szovjetek kártérítést követeltek Romániától azért a rombolásért, amit seregével véghez vitt a Szovjetunió területén. A szeptember 12-én, Moszkvában aláírt fegyverszüneti egyezményben Románia vállalta, hogy hadisarc gyanánt 70 000 román állampolgárt küld a szovjet területek újjáépítésére. Szatmár megyéből 5 000 svábot küldtek marhavagonokon Ukrajnába és a Szovjetunió más területeire, de olyan személyeket is, akiknek német hangzású nevük volt, illetve magyarokat. 16 és 45 év közötti férfiakat, 16 és 35 év közötti nőket vittek. Nagy részük soha nem tért vissza, meghalt a bányákban, mérgező anyagokkal szennyezett területeken végzet robotmunka közben, vagy nagyon sokan: tífuszban. Meg kell jegyezni, hogy sokakat deportáltak a Brassó és Szeben megyei szász közösségekből is.

Szatmári svábok a megpróbáltatások ellenére még léteznek. Bár számuk erősen megcsappant, őrzik még identitásukat. Kevesen beszélnek már németül (is), a legtöbben magyarul, kevesebben románul beszélnek otthon a családban. Főleg a Nagykároly-környéki falvakban élnek, de Szatmárnémetiben is létezik egy közösség, amely vasárnaponként német nyelven hallgatja a szentmisét (a Kálvária templomban), évente sváb kulturális rendezvényeket szervez – strudlifesztivált, sörfesztivált (Kis Oktoberfest), volt rá alkalom, hogy májusfát állítottak a főtéren (2017). A sváb identitást és kultúrát főleg az idősebbek őrzik, a fiatalok közül sokan elmennek Szatmárnémetiből és egyetemi városokban maradnak, külföldre mennek. Kérdéses tehát a szatmári svábok megmaradása.


Hivatkozások:
1. Boros Ernő, A szatmári svábok deportálásának története, Nagykároly, 2010, Csíkszeredai Státus Könyvkiadó. A könyv elérhető itt: http://mek.oszk.hu/18800/18800/pdf/18800_1.pdf
2. http://vilag.transindex.ro/?cikk=22278
3. https://hu.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A1b_Hercegs%C3%A9g
4. http://www.frissujsag.ro/szatmar-megye-lakossaga-344-360-fo-2/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Utcatörténetek, Szatmárnémeti magyar utcanevei

A szatmári haszidok, akik New York-ban megépítették a Szatmárjukat

A szatmárnémeti hidak története

Zsinagógák, szatmári zsidóság

Pár év alatt megépítették az Újközpontot

Volt egyszer egy (nagy) kisvasút

A szatmári konyha – feledésbe merülő szatmári ételekről

Szatmárnémeti rejtélyes téglái

A szatmárnémeti régi főtér története

Szatmárnémeti a kis magyar világban