Amikor bombák martalékává vált a város

Hetvenöt éve, 1944 szeptember 16-án este érte szovjet bombatámadás Szatmárnémetit. A második világháború (1939-1945) legsúlyosabb csapása volt ez a városra, amelyben az épületek nagy része megrongálódott vagy megsemmisült, nagyon sokan életüket vesztették.

Magyarország, amelyhez akkor Szatmárnémeti is tartozott az 1941. június 26-án történt kassai bombázás miatt lépett be a háborúba, június 27-én, a németek oldalán. 1944-re már jelentősen átalakultak az erőviszonyok és kitűnt a háború végkimenetele.
A második világháború elején, Németország, a nyugati fronton szép eredményeket ért el, a Szovjet-Oroszországgal azonban nehéz csatákat vívott. Az 1942. augusztus 21. és 1943. február 2. között Sztálingrádért (Volgográd) vívott ütközet nagy veszteségekkel (összesen másfél milliós emberveszteség) járt, főleg német oldalon. A sztálingrádi csata egyik védővonalát jelentették a 2. magyar hadsereg Don-folyónál végzett műveletei. A Don-kanyarban honvédek ezrei haltak meg. Románia 1944. év nyarán (augusztus 23) állt át a németektől (a tengelyhatalmaktól – Németország, Olaszország, Japán, Magyarország, Szlovákia, Bulgária, Jugoszlávia, Horvátország) a szovjetek (szövetségesek – Egyesült Államok, Nagy Britannia, Szovjetunió és Kína) oldalára, s így Magyarország ellenségévé vált.

Szatmárnémeti, ahogy Erdély és az ezeréves magyar határok által körbefogott terület 1944. nyaráig nem igen érezte meg a második világháború szörnyűségeit. Kárpátalján, Székelyföldön hamarabb felgyúltak a tüzek, majd augusztus 30-án a román légierő Nagyváradot és Szászrégent is bombázta. Szatmárnémetit a szovjetek azért bombázták, mert itt tudták a Keleti Front Főparancsnokságának a központját. A Wehrmacht főparancsnoka, Wilhelm Keitel azonban a bombázások idején Sárközön tartózkodott.

A hatóságok számítottak a bombázásokra, ezért a lakosságot óvóhelyek építésére szólították fel. Szatmár megye hadászati álneve „Nyírség” volt, s ha bemondta a rádió, hogy „légi veszély Nyírség”, megszólaltak a szirénák és az emberek siettek az óvóhelyekre. Már korábban is repültek ellenséges gépek Szatmár felett és megtörtént, hogy ledobtak egy-egy bombát, a szeptember 16-i események azonban mindent felülmúltak. A támadásoktól, illetve a szovjetek bevonulásától tartva már szeptember 16-a előtt megkezdődött a kivándorlás, ezt követően azonban tömegek mentek a városból a falvakba, valamint egész falvak lakossága (főleg sváb falvak) települt ki más országokba (főleg Németországba, német nyelvterületre).

 
A szeptember 16-i bombatámadás következtében a város nagy része romokba dőlt. De a bombázások nem szorítkoztak csak erre a napra, hanem a következő napokban (17-én is nagy erőkkel) megismétlődtek. Bombatalálat érte a Püspöki palotát, a Láncos templomot, a Színházat, az állomást, a villanytelepet... Szinte minden jelentős épületet. És nem kellett sokat várni a gyalogsági hadosztályok mozgásáig sem, hamarosan megkezdték visszavonulásukat a német illetve magyar csapatok, valamint bevonultak a szovjet és román csapatok. Fosztogatások, rablások, menekülés, mások bevonulása, káosz... Ez jellemezte a várost.

De milyen volt a szeptember 16-i bombázás? Sokat meséltek róla az öregek. Hogyan menekültek az óvóhelyekre, hogyan lett nappal az éjszakából a sztálingyertyák ledobásakor, hogyan aludtak ki a lámpák, hogyan csapkodta a bomba a légo (légoltalom, bunker) ajtaját.
Fennmaradt ugyanakkor több visszaemlékezés is. Így a „Szatmárnémeti 1944. szeptember 16.” című könyvben többek között Tircsi Istváné, aki 21 társával a Püspöki palota óvóhelyén, a pincében próbálta átvészelni a rettenetet. Egyedül ő élte túl. Visszaemlékezése megrázó:
1944. szeptember 16.
Többször kértük a héten a Spirituális urat, hogy készítsen számunkra egy elmélkedési vázlatot az isteni Gondviselésről. Lelkünk békéjét a nyugtalanító hírek a bombázásokról, a harctérről, az elkövetkezendő orosz megszállásról annyira megzavarták, hogy szükségét éreztük, hogy a lelki béke biztosabb megszerzése végett az ő irányítása mellett elmélkedjünk az országok és egyének sorsát bölcsen elrendező isteni gondviselésről. Mivel Békési József is jelentkezett és szombaton reggel Samó Oszkár is megérkezett, egy rekollekció keretében két punktát tartott szombaton délután. A rekollekció megnyugtató csendjében a jövő, már csak félhavi lelki élet irányadó terveivel érkezett el az este.
A vacsora utáni szentséglátogatást elvégezve, siettünk megtenni az előkészületeket a várható riadóra. Az ablaknyitogatásnál már erős repülőgép morgást hallottunk. Felszedve tehát kabátjainkat, óvóhely-csomagjainkat, nyugodtan mentünk le az óvóhelyre. Közben már szóltak a szirénák is. Az óvóhelyen a nővérek is ott voltak s az erős morgásról, a késői s bizonytalan szirénázásról beszélgettek. Korlát és Manfrédi főtisztelendő urak a rádió mellett maradtak a folyosón. Lent elhelyezkedve, elkezdtük a rózsafüzért a fájdalmas titkokkal.
Alig hogy elkezdtük, lejöttek a fő tisztelendő urak és csendesen jelentették, hogy veszélyben vagyunk, sok Sztálin-lámpa ég és erős morgás észlelhető. Korlát főtisztelendő úr futólag felülvizsgálta a felszerelést, a vizet, a csákányokat. A vészkijáratnál észrevette, hogy nyitva van, próbálta lezárni, de ez valami miatt nem sikerült. Bozóki bácsi ment oda, de őt már nem engedte fel a kis létrán, mivel már sorozatos robbanásokat hallottunk kissé távolabbról. A vészkijárat többször is nyugtalanította Korlát főtisztelendő urat. Attól tartott, hogy kicsapódik és a villany fénye kilátszik, vagy pedig a légnyomás hatol le a pincébe.
A villany fénye minden becsapódásnál változott, sőt olykor azt hittük, hogy kialszik. Előkészítettük a gyertyákat. A robbanások hangjából lehetett következtetni, hogy közelebb is esnek a bombák. Egyszer tisztán hallottunk ablaktörést és a tört ablak csörömpölését, ahogy az utca kövezetére esett. Ezt mindnyájan észrevettük. Azt hiszem, ekkor történt, hogy Szász Teréz néni, aki a szeminárium konyháján dolgozott egy csöndes „jaj” után sírni kezdett. Korlát főtisztelendő úr és Somosi Béla nyugtatták meg s vizet adtak neki. Ettől jobban lett.
A rózsafüzér végén a szokásos fohászokat mondtuk, amikor a villany kialudt. Manfrédi főtisztelendő úr gyertyát gyújtott. Korlát és Gyurcsovics főtisztelendő urak figyelmeztettek a veszély nagyságára, felindítatták a tökéletes bánatot és a kamarás úr megadta az abszolúciót (feloldozást - szerk. megj.). Az ősz kamarás úr idegeit nagyon megviselték az eddigiek. Mikor az áldáshoz felállt, egész testében remegett s hangja elcsukló, akadozó volt. Noha az én kezem is remegett, de nem gondoltam rá, hogy még ma az Úristen elé kerülhetek. A többiek arcáról is ezt olvastam le: Minket a Szent Szív és a Szűzanya véd. Azt hiszem, mindnyájan biztosnak éreztük életünket.
Az abszolúció után nem emlékszem, hogy felálltunk volna, hanem úgy maradtunk térdelve. A rózsafüzért újból kezdtük. Ennek az imának erős, bízó hangja most is a fülemben cseng.
Úgy tűnik fel előttem, hogy elmondtuk az első tizedet, mikor a robbanás történt. Tőlem balra lángot láttam felcsapni s láttam egy pillanatra a pince falát megrepedezni. A lehulló törmelék teljesen eltemetett. Ettől kezdve inkább csak magamról tudok. Úgy gondolom, eszméletemet nem vesztettem el, vagy csak rövid időre. Mozdulni nem tudtam. Levegőm volt, egy kis nyíláson mintha jött is volna le hozzám. Egyszer kétszer erősebb hűvös légáram préselődött le, amit robbanásnak véltem, de lehettek leeső gerendák is, mivel hangot nem hallottam. A légitámadás ezután hamar véget ért.
A robbanás után, vagy ha voltam eszméletlen állapotban, miután magamhoz tértem, úgy éreztem, mellettem, sőt részben alattam még mozogtak. Ez olyan erőszakos rángatózás volt olyan sírásszerű hörgéssel. De nem tartott csak egy-két percig. Csak egy valaki élhetett még öt-hat percig, gondolom, a vendég főtisztelendő úr, Papp Dénes marosvásárhelyi hittanár, esetleg más.
Egy nővér - annak gondolom -, ellenben egész addig élhetett, amíg ki nem szabadítottak. A robbanás után néhány percre énekelt: „Máriához, drága Szűzanyánkhoz, hódolattal járulunk”. Nyugodtan, mintha munka közben énekelt volna. Végigénekelte. Ez után én szóltam, hogy énekeljünk, de nem válaszolt senki. A nővér elvesztette eszméletét. Kezdetben sikoltozott, összefüggéstelen szavakat mondott, majd segítségért kiáltott, aztán elcsendesedve a vélt mentőkkel beszélt. Közben egyre hallottam a törmelék zúgását, mintha valaki mozogna. Úgy véltem, ő nincs eltemetve, s most próbál kijutni. De hangja egyre artikulátlanabb lett. Azt hiszem az ő hangját hallották a mentők, mert az enyém a törmelék nagy nyomása miatt gyenge volt.
A mentők 20-30 perc múlva jöhettek. Már előbb is hallottam olyanszerű hangot, mintha valaki csákánnyal turkálna, de mentésre és menekülésre csak akkor gondoltam, mikor a „hórukk” biztatást hallottam. A romok alatt a test megnyugodott. A Halált várta. A lélek bízott, a kéz görcsösen szorította a rózsafüzért. Pillanatok alatt látta az ember a mérleget, bűneit, akarásait. Nem akartam élni, csak jóvátenni. Az első reménysugár után már pap is akartam lenni, a bűn ostora. Már kívántam élni. Próbáltam jelt adni kiáltással, de gyenge hangom nem hallották. De mégis egyszerre megálltak. Most kiáltottam. Meghallották. Nemsokára közelről, közvetlen fölöttem hallottam hangot. Már nem kellett kiáltani, a rendes hangom is meghallották. Pár perc múlva valaki megfogta a hajamat. Megmenekültem. Sok baj volt, míg a lábam kiszabadították, de vasárnap hajnalban két órakor már a kórházban voltam.
Mikor a fejemet felemelhettem, láttam, hogy a többiek mélyen el vannak temetve. A nővért kérdeztem. Mondták, hogy hallották hangját s kérdezték, merre van. Én körülnéztem, de nem ismertem fel semmit a pincéből. Arra mutattam, amerről a hangot hallani véltem, de lehet, hogy ellenkező irányba mutattam. Ott nem is lehetett dolgozni. Egy más helyen próbálkoztak még a katonák, de nem tudtak hozzáférni a munkához a szűk hely miatt. Nem is voltak ott már élők, csak boldogultak.
Csodálatos az Úr. Szatmáron nem kívánta a bűnösök halálát, hanem tisztalelkű, fiatal, akarattól, tervektől duzzadó papok, kis- papok, apácák engesztelő halálát óhajtotta. Az Ö akarata volt. Legyen meg az ö szent akarata!”


Az áldozatok száma a városban és környékén számokban nehezen kifejezhető. Gyakran előfordult, hogy 120 áldozatot temettek egyszerre. A városból menekülők közül sokakat szintén utolért a végzetük, szovjet gépek gyakran legéppuskázták a vonuló civilek sorát.

A német és magyar csapatok kivonulásakor a német utóvédek összecsaptak az oroszokkal, akik Nagybánya felől, a Szamos jobb oldalán és Szamoskrassó felől, a Szamos bal partján jöttek. A városlakók 32 órán keresztül megint az óvóhelyeken bújtak meg. Ez volt Szatmár ostroma, géppuskatüzekkel ágyúkkal, Sztálin-orgonákkal, gránátokkal. Felrobbantották a Szamos-hidat, a gőzmalmokat, a villamos-műveket, a téglagyárakat, a vízműveket, a gyárakat, nagyobb üzemeket, gazdasági gépeket... Október 25-ére a németek elhagyták a várost, megjöttek a vörös katonák.


 Az állomás épülete
 Az irgalmas nővérek zárdája leánynevelő intézete

A bejegyzés megírásához felhasznált forrás:
1. Melega Péter, Várady Lajos, Szatmárnémeti 1944 szeptember 16. Szatmári Római Katolikus Püspökség, Szatmárnémeti, 2012.
2. https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1sodik_vil%C3%A1gh%C3%A1bor%C3%BA
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Utcatörténetek, Szatmárnémeti magyar utcanevei

A szatmári haszidok, akik New York-ban megépítették a Szatmárjukat

A szatmárnémeti hidak története

Zsinagógák, szatmári zsidóság

Volt egyszer egy (nagy) kisvasút

Pár év alatt megépítették az Újközpontot

A szatmári konyha – feledésbe merülő szatmári ételekről

Szatmárnémeti rejtélyes téglái

Céhektől-gyárakig – a szatmári ipar fejlődése

A szatmárnémeti régi főtér története