Művészek városa, Szatmárnémeti
Nem azért
adtam ezt a címet, hogy még egy jelzővel gazdagítsam a várost.
Szatmárnémeti megérdemli ezt a kitüntető megnevezést, ha
rátekintünk, a különösen a századforduló környékén, de
utána is kik éltek és alkottak itt. Jelentős, nagy hatású
Európát és más kontinenseket is megjárt képzőművészek vitték
messze a város hírét, majd haza-hazatértek alkotni, valamit itt
hagyni a jövő szatmári embereinek.
Ha a
városban ma végigsétálunk, s megállítunk valakit azzal a
kéréssel, nevezzen meg egy szatmárnémeti művészt, mondjuk
festőt, akkor jó esetben Papp Aurél neve előkerül. Az
Érkáváson, 1879. augusztus 1-jén született, 1960.
augusztus 8-án elhunyt festőművész, grafikus, szobrász,
művészetkritikus bár igazán gazdag hagyatékot a festészetben
hagyott az utókorra, magát legszívesebben költőnek mondta. Ahogy
a kortárs festőbarátnak, Mohy Sándornak írt 1957. augusztus
14-én kelt levelében fogalmaz: „Hiába na, igen komplikáltul
születtem, aki nem tudok sem a festészethez, sem a szobrászathoz,
sem az irodalomhoz, sem az építészethez teljes mivoltomban
hozzátapadni, mert engem úgy szült az Édesanyám, hogy mindezeket
annyira szeressem, mintha mindegyik hozzátartozó tüzét adnák
életemnek. Márpedig, aki ennyi sokfélével foglalkozik, az
mindenesetre azt a látszatot kell, hogy felkeltse embertársaiban,
hogy sok mindennel foglalkozik, tehát semmihez sem ért. Talán majd
egyszer lesz olyan ember is, aki mindezt jobban fogja tudni megírni,
s több értéket fog tudni javamra írni, mint amennyit én tudok ma
megmenteni a magam javára. (…) Ezek a túlságosan sokoldalú
képességek, ezek voltak megölői minden sikeremnek, mert ezekhez
sem anyagi bőség, sem a körülményeim nem segítettek, s az
emberek pedig látva a hol erre, hol amarra (…) csapongó
megnyilatkozásaimat, fogták magukat, s beinkadráltak festőnek,
holott én nem vagyok festő, hanem egyszerűen költő, aki hol a
festészetben, hol szobrászatban, hol írásban, s hol építészetben
vagy politikában nyilatkozom meg, s ha éppen úgy kívánta a
megterhelés, akkor még a kerámiában is >>nyilatkoztam<<,
>>termeltem<<, de sohasem
annyit s olyan nagyot, amilyenre a Természet alkotott!” (1)
Papp Aurél - Ők is harcolnak (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Papp Aurél
kétség kívül nagy hatású művész volt, korának meghatározó
alakja, de hogy a közhelyeken túl valamivel valóban érzékeltessem
az auráját: barátjaként vagy riválisaként, de maga köré
gyűjtötte a kor fontos művészeit, kinevelt új szatmári
művészgenerációkat...
Jelenleg a
szatmárnémeti Művészeti Múzeumban állandó kiállításon, öt
teremben és egy keskeny folyosón tekinthetők meg befejezett és
befejezetlen munkái, valamint jó pár a kortárs szatmári művészek
festményeiből is. Papp Aurélt a magyar és a román nemzetiségűek
mind magukénak mondják, s jelenleg minden szatmárnémeti emléken
az Aurel Popp névvel szerepeltetik, bár mint sok helyen
felfedezhető, munkáit Papp Aurélként írta alá.
Papp Aurél - Homokhordók (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
De
persze Papp Aurél mellett meg kell még említsünk egy sor szatmári
festőt. Rögtön a már említett Mohy
Sándort (eredeti családnevén Muhi),
aki 1902-ben
Dercenben, Ukrajnában született, de 1910-től
Szatmáron lakott. Érettségi után a szobrászat kötötte le a
figyelmét, az olajfestés technikáját Litteczky Endrétől
tanulta. Papp Aurél ismertette meg őt és munkáit a
közvéleménnyel. 1924 és 1925 nyarán a
nagybányai festőiskolát látogatta, nagy hatással volt rá Thorma
János, Ziffer Sándor és Ferenczy Károly festészete. 1931-től
tanára volt a Szatmári Református Gimnáziumnak, 1933-tól
festőiskolát nyitott Szatmáron. Később Désre költözött, itt
változtatta meg nevét Muhi-ról Mohy-ra, a történések később
Kolozsvárra vitték, ott is halt meg (2).
Mohy Sándor - Önarckép (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Mohy Sándor - Édesanyám arcképe (1957) (olaj/karton)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Tóth
Gyula a
fent említettekhez hasonlóan kiemelkedő festőművész volt,
sokak szerint Papp Auréllal kölcsönös rivalitásban működtek.
1891-ben született Szatmárnémetiben, 1910-ben,
és 19 évesen már Nagybányán tanult Réti István és Ferenczy
Károly irányításával. Egy évre rá a müncheni Bajor Királyi
Akadémiára ment Karl Raupp-tól és Angelo Jank-tól tanulni,
1918-tól festőiskolát vezetett Szatmárnémetiben, majd 1921-től
visszament Münchenbe. Dolgozott Felsőbányán, 1924-től
tanulmányutat tett Párizsban – ahol Münchenhez hasonlóan ki is
állított – 1932-ben Budapest műemlékeiről, utcaképeiről
készített akvarell-sorozatot. Szeretett szülővárosában,
Szatmárnémetiben halt meg, 1970
március 31-én.
Tóth Gyula - Felsőbányai Táj (1963) (tempera/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Tóth Gyula - Szatmárnémeti régi főtere 1960
Internetes forrás (Facebook)
Ha már említést nyert Litteczky
Endre, ő szintén Papp Aurél kortársa
volt, egy év különbséggel 1880-ban
született Szatmárnémetiben. Lipcsében és Budapesten tanulta a
képzőművészetet, 1906-tól
a nagybányai szabadiskolában főiskolai hallgatóként tanult a
mesterektől, majd Felsőbányán dolgozott. Munkáit csoportos
tárlatokon mutatták be Kolozsváron, Nagyváradon és Aradon.
Feleségével, L Krausz Ilona grafikussal vándoréletet éltek,
számos erdélyi várost bejártak. Többek között Temesváron,
Nagyszebenben, Segesváron, Kolozsváron is megfordultak. Kiváló
érzékkel festette meg a falusi életet, a falusi embereket. Az első
világháborút Papp Aurél százados hadnagyaként élte át.
Mindkettejükre nagy hatással volt a háború. Litteczky katonák,
frontvonal mögött élők arcképeit festette meg, míg Papp Aurél
monumentális képeket festett a háború borzalmairól.
Litteczky
Endre - Falusi utca (olaj/falemez)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Litteczky
Endre - Szamospart (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Litteczky
Endre -Szatmárnémeti régi főtere (olaj/karton)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Góth
Móricz szintén századfordulós
festő. Avasfelsőfaluban született 1873-ban, jómódú családban.
Megengedhette magának, hogy a művészetet válassza, Budapesten és
Párizsban tanult, majd tanulmányutakat tett. Münchenben
találkozott Hollósy Simonnal és vele együtt ment Nagybányára,
ahol megismerkedett feleségével, Lowitz Adával. Lányuk, akit
Sárika Charlotte-nak neveztek, szintén képzőművész lett. Sok
európai város meglátogatását követően Hollandiában telepedtek
le, 1928-ban.
Góth
Móricz - Hermann Mihály polgármester arcképe (1903) (olaj/vászon)
Hermann Mihály érdeme a Pannónia Szálló megépülte a régi városháza, a Tornyos Ház helyén.
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Nagy
Oszkár
nem Szatmárnémetiben született, de kötődött a városhoz. Arad
megyében, Magyarpécskán született 1883-ban, majd Nagybányán
tanult, mestere Ferenczy Károly volt. Ő is megjárta katonaként az
I. Világháborút, 1917-től hadifogoly volt Olaszországban,
1919-ben került haza Aradra. Szatmárnémetiben többször
megfordult egyéni kiállításokkal, először azonban csoportos
kiállításon mutatkozott be a városban, 1922-ben. Papp Aurél
szerepe megint fontos személy volt bemutatásában és
megismertetésében. A kettejüké a mester és tanítvány
kapcsolata volt, idővel barátok lettek.
Nagy Oszkár - Az ablaknál (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Nagy Oszkár -Felsőbányai utca (1934) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Ha
a barátságokat említettem, Ziffer
Sándorról
is illik mesélnem. Ő a nagybányai művésztelep második
nemzedékének kiemelkedő festője, mestere és művészetszervezője
volt. Egerben született 1880-ban
és Nagybányán halt meg 1962-ben. Budapesten majd a müncheni
akadémián tanult, itthon 1904-től
Hollósy Simon volt a mestere. Párizsban, Berlinben, Hamburgban és
Münchenben is tapasztalatokat szerzett, posztimpresszionisztikus,
majd az expresszionista és a kubista stílusirányzatok formajegyeit
is elsajátította. 1908. és 1911. között tagja volt a Szinyei
Merse Pál által vezetett MIÉNK művészcsoportnak, majd végleg
Nagybányán telepedett le. A Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban
megtekinthető Ziffer Sándor és Papp Aurél levélváltásának
kivonata, mely rámutat barátságukra is. Papp Aurél portréja
megfestésének körülményeiről gondolkodnak. 1936. augusztus
1-jén Papp Aurél küldi az első levelet, melyben azt írja: „Nem
feledkeztem meg az ön kedves igényéről, hogy megfestené a
portrémat.”
Ziffer augusztus 3-án: „Nagy örömet szerzett nekem.
Kijelentésem, hogy megfesteném az arcképét, teljesen spontán
volt.”
Papp augusztus 5-én: „Hogyan öltözzek?”
Ziffer 7-én: „Ha volna önnek egy világosszürke zakója, egy
fehér inge, fölé az önre oly jellemző fekete csokornyakkendő,
én pedig mindezeket önnel együtt elhelyezném egy zöld háttér
elé, s mindez eléggé festői kombináció lenne. Máris nagy
kedvem van kézbe venni az ecsetet.” Majd útóiratban hozzáteszi:
„Van vásznam!”
Papp augusztus 9-én kelt levelében időpontot javasol augusztus
15-16-17-re, amikor el tudna menni Ziffer műtermébe. Felmerül
ugyanakkor a kérdés, kié lesz majd a kép? Papp azt javasolja,
kölcsönösen készítsenek portrét egymásról és cseréljék azt
ki egymás között, de Ziffer azt írja, „sajnálom,
pillanatnyilag ezt nem engedhetem meg magamnak... hát akkor legyen
az öné, mondjuk 3000 lejért.” Papp Aurél elfogadja, de
csokornyakkendő helyett nyakkendőben jelenik meg a műteremben.
Ziffer
Sándor - Papp Aurél festő arcképe (1936) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Ziffer
Sándor - Nagybányai táj (1934) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
A
festőkről szóló sorban meg kell még említenem a
Tatz-testvéreket.
Szintén a Művészeti Múzeum egyik pannója meséli el, Tatz
Kálmán
egy szatmárnémeti mozdonyvezető fia volt, Papp Aurél legjobb
tanítványa lett. Az első világháborúban eltűnt, hadifogolyként
Szibériába került, majd Kínába jutott. Feleségül vett egy
kínai nőt és egy porcelángyár igazgatója lett. Sokáig
halottnak hitték, mígnem Kudelatz Károly festő hírt nem hozott
felőle. Sanghajban halt meg, miközben arra készült, hogy
hazatérjen Szatmárnémetibe. Testvére, Tatz
László
szintén festő volt. Bátyja keresésére indult, de eltűnt a
Távol-Keleten. Papp Aurél megpróbált a nyomára akadni, leveleket
írt Kína és Japán budapesti és bukaresti nagykövetségeire. Nem
tudott meg róla semmit, mindenki úgy gondolta, 1933-ban meghalt –
így írták a lapok. De nem így volt. A Fülöp-szigetekre került,
ott érte a halál 1953-ban. Soha nem derült ki, miért ment oda és
miért nem adott életjelet magáról. De az tudott, hogy ő is
eljutott Kínába és aztán Japánba, ahol egy gazdag mandarin
megbízta, hogy készítse el Ázsia száz legszebb nőjének
portréját. 2009-ben egy németországi aukciósházban adták el
egy kínai nő portréját, amit Tatz László festett.
Tatz Kálmán - Önarckép anyámmal (1910) (szén/papír)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Tatz Kálmán - Férfi arcképe (1931) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Szatmárnémeti és a festészet vonatkozásában szintén megkerülhetetlen név Olajos Béla, aki bár Gödöllőn született (1910-ben) és a budapesti Képzőművészeti Főiskolán tanult (festészetet), 1941-ben Szatmárnémetibe nevezték ki, a szatmári Fém-és Faipari Szakiskolába helyettes tanárnak. Szatmárnémetiben ismerkedett meg későbbi feleségével, Váczy Magda újságírónővel, akit a második világháború végén (Olajos az orosz fronton teljesített szolgálatot), 1944-ben vett feleségül. A tanítás mellett előszeretettel festett, a világháború után a festményeiből kiállítást rendeztek a Fehér Házban. Ennek zárultával vette észre, hogy három képét ellopták, s ekkor megfogadta, több kiállítást a képeiből nem enged rendezni. Ezt be is tartotta. Halála után hátrom kiállítást rendeztek még, ebből az utolsó előttit 2010. november 5-én nyitották meg Szatmárnémetiben, az eddigi utolsót pedig 2010. november 26-án Csíkszeredában. 1948-után magyar állampolgársága és a román nyelv ismeretének hiánya miatt helyettesítő tanárként dolgozott. Festői tehetségét már életében elismerték, képeit svájci, német és svéd gyűjtők is vásárolták. Egyéni stílusában impresszionista, szecessziós és avantgarde jegyeket is ötvözött.
Ha
a művészek hatását vettem volna figyelembe a sorrend
összeállításakor, biztosan feljebb szerepeltettem volna Erdős
Imre Pál
grafikust, festőt, szobrászt – de semmilyen sorrendet nem
alkalmaztam. Szatmárnémetiben, a Ruha István átjáróban, a
Tűzoltótorony mellett áll és megtekinthető emlékháza. Nántűn
született 1916. november 2-án, Szatmárnémetiben halt meg 1987.
november 17-én. Korán felismerték festői és rajzolói
képességeit, Thorma János, Krizsán János és Mikola András
tanítványaként előbb a nagybányai festőiskolában tanult, majd
Budapesten. Ott különösképp Molnár C. Pál szürrealisztikus,
majd új-klasszicista szimbolizmusa hatott rá. Fametszetei (1936) és
párizsi képei (1938) album alakban Szatmáron jelentek meg, de
Ceruzával a toll mestereinél Babits Mihály, Csathó Kálmán,
Móricz Zsigmond, Szabó Dezső, Veres Péter, Zilahy Lajos
aláírásukkal hitelesített portréit már Budapesten közli
1942-ben. Megjárja az Auschwitz-i haláltábort, megmenekül, de
életre szóló sérüléseket szerez. Művészi pályafutását
Szatmárnémetiben kezdi újra, ahol 1946-ban önarcképsorozatával
jelentkezik. Grafikusi pályája 1945 után bontakozik ki, Fény és
árnyék című önarcképsorozata 1945-ben jelenik meg album
formában. Később avasi és máramarosi kompozíciókkal
jelentkezik. Festményei és metszetsorozatai mellett jelentősek
könyvborítói, könyvillusztrációi és újságrajzai is. 1963-ban
Állami díjat kapott, 1964-ben Művészet Érdemes Mestere
kitüntetést, 1977-ben a Romániai Képzőművészek Országos
Szövetsége alelnöke volt. (3)
Az Erdős I. Pál emlékházból
Az Erdős I. Pál emlékházból
Az Erdős I. Pál emlékházból
Mellszobor az Erdős I. Pál emlékház előtt
És a végére
térjünk a jelenbe, ma is vannak Szatmárnémetinek értékes
művészei. A neveket hosszan sorolhatnánk, és a párhuzam miatt
hadd jelenítsek meg egy nevet, egy grafikusét, Muhi Sándorét,
aki egyébiránt Mohy Sándor unokaöccse. 1945 május 28-án
született Szatmárnémetiben, szakmai tanulmányait a Kolozsvári
Pedagógiai Intézet képzőművészeti fakultásán végezte, ahol
1966-ban diplomázott, 1982-ben pedig a bukaresti Nicolae Grigorescu
Képzőművészeti Akadémián is diplomát szerzett. (4) Úgy
tartják, Erdős I. Pál óta ő a legszemélyesebb hangú és
látásmódú grafikus ezen a vidéken. Változatos eszközökkel,
formavilágban alkotja meg grafikáit, talán állíthatjuk felfedező művész,
aki a jelen kor képi világának részleteit is becsempészi
munkáiba. 207 magyar közéleti, tudós vagy művészember portréját
rajzolta meg az 1990-es években, azokét, akik Szatmárban és vidékén
születtek, vagy érdemi kapcsolatba kerültek e területtel, vagy
itt éltek. 2004-ben megjelent, Képzőművészeti élet Szatmáron
című kismonográfiájában összeállította a szatmári
képzőművészek névsorát, amit ezen a linken is el lehet érni.
Paulovics László grafikus, festő, díszlettervező, 1937. augusztus 15-én született Szatmárnémetiben. Középfokú tanulmányait a nagybányai Művészeti Középiskolában kezdte, ennek megszűntével a marosvásárhelyi Művészeti Középiskolában fejezte be (1954), a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola grafikai szakán szerzett oklevelet (1961). Andrásy Zoltán, Cs. Erdős Tibor, Kádár Tibor tanítványa. Pályáját a Nagybányai Drámai Színház díszlettervezőjeként kezdte, 1964-től a Szatmári Állami Magyar Színház (később Északi Színház) díszlettervezője. Tagja a Képzőművészek Szövetségének. Részt vett az Országos Díszlettervezői Triennálékon, egyéni kiállítással Erdély minden nagyobb városában és Bukarestben is bemutatkozott, számos nemzetközi metszetbiennálén, ex libris-tárlatokon, rajzkiállításon szerepelt. 1985-ben Németországba települt át, majd a 90-es években Szentendrére költözött. Első írása Kényelem, térkihasználás címmel és saját rajzaival az Előrében 1981-ben jelent meg. Cikkeivel és illusztrációival jelen van a Korunk, Utunk, Igaz Szó, A Hét s napilapok hasábjain. Művészi könyvborítóival jelentek meg Horváth Imre, Páskándi Géza, Kántor Lajos, Lászlóffy Csaba, Pusztai János, Balogh Edgár, Gálfalvi György kötetei. Monumentális vállalkozása volt Szatmárnémetiben a nyári színház homlokzatának kialakítása és a Dacia Szálló belső díszítése, a nagybányai villamossági üzlet kirakatának mozaikja. Sokoldalú művészetét Szőcs István így jellemzi: „Állandóan küzd benne a korszerűségre való törekvés az őszinteséggel, viaskodik a grafikus a festővel, a tudatosság, a céltudatos témaválasztás és kidolgozás meg a belülről jövő spontán játékkal.”
Albumot adott ki képeivel a Kriterion Paulovics László (1983) címmel, Kántor Lajos bevezetőjével. (5)
Paulovics László grafikus, festő, díszlettervező, 1937. augusztus 15-én született Szatmárnémetiben. Középfokú tanulmányait a nagybányai Művészeti Középiskolában kezdte, ennek megszűntével a marosvásárhelyi Művészeti Középiskolában fejezte be (1954), a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola grafikai szakán szerzett oklevelet (1961). Andrásy Zoltán, Cs. Erdős Tibor, Kádár Tibor tanítványa. Pályáját a Nagybányai Drámai Színház díszlettervezőjeként kezdte, 1964-től a Szatmári Állami Magyar Színház (később Északi Színház) díszlettervezője. Tagja a Képzőművészek Szövetségének. Részt vett az Országos Díszlettervezői Triennálékon, egyéni kiállítással Erdély minden nagyobb városában és Bukarestben is bemutatkozott, számos nemzetközi metszetbiennálén, ex libris-tárlatokon, rajzkiállításon szerepelt. 1985-ben Németországba települt át, majd a 90-es években Szentendrére költözött. Első írása Kényelem, térkihasználás címmel és saját rajzaival az Előrében 1981-ben jelent meg. Cikkeivel és illusztrációival jelen van a Korunk, Utunk, Igaz Szó, A Hét s napilapok hasábjain. Művészi könyvborítóival jelentek meg Horváth Imre, Páskándi Géza, Kántor Lajos, Lászlóffy Csaba, Pusztai János, Balogh Edgár, Gálfalvi György kötetei. Monumentális vállalkozása volt Szatmárnémetiben a nyári színház homlokzatának kialakítása és a Dacia Szálló belső díszítése, a nagybányai villamossági üzlet kirakatának mozaikja. Sokoldalú művészetét Szőcs István így jellemzi: „Állandóan küzd benne a korszerűségre való törekvés az őszinteséggel, viaskodik a grafikus a festővel, a tudatosság, a céltudatos témaválasztás és kidolgozás meg a belülről jövő spontán játékkal.”
Albumot adott ki képeivel a Kriterion Paulovics László (1983) címmel, Kántor Lajos bevezetőjével. (5)
Kovács Emil Lajos szatmárnémeti festő, 1967. július 4-én született városunkban. Itt végzett a Művészeti Iskolában, 1985-ben, festészet szakon. Tanára Paul Liviu volt. 1987-től a Szatmári Alkotóház tagja, 2001 és 2009 között ennek elnöke volt.[1] A Nagybányai Északi Egyetem festészeti szakán végzett 2011-ben. Tanárai voltak: Nicolae Suciu, Anghel Negrean és Kovács Bertalan. (6)
Sabău-Trifu Cristina szatmárnémeti egyházművész. Egyike a legfontosabb, legjelentősebb kortárs egyházművészeknek. Alkot egyéb területeken is, ez utóbbi munkái is hasonló figyelmet érdemelnének.
Szatmár a jelenben ugyanakkor magáénak tudhat egy egyesületet, amely a helyi képzőművészeket tömöríti. Ez a "Szatmári Képzőművészek Egyesülete", amelynek weboldala ide klikkelve érhető el.
No de mégsem lehet úgy vége, hogy ne térnék ki Papp Aurél első világháborús tapasztalataira, amelyek megváltoztatták az életét, látásmódját és kihatottak művészetére is. Visszaemlékezésében ezt írja: "1915. novemberében jutottam ki az olasz frontra. Hideg, téli szelek fújtak a Karszt sziklái között. Térdig érő hóban és dermesztő hidegben végeztük az éjszakai gyakorlatokat, s én, a mindig lázongó, a hajnali sorakozónál nem egyszer harsogtam el 17 éves bajtársaim előtt riasztó elégedetlenségeimet. Decemberben, amikor párheti frontkiképzés után a debreceni 3. honvédezredhez osztották be menetszázadunkat, már erősen havazott. 1916 januárjában kerültünk mi is a tűzvonalba, ahol két hét alatt az én menetszázadom 17 évesei közül alig maradt meg egynehány.
Rettenetes ízelítő volt ez a háború szörnyűségeiből... És amikor a tavaszi esőzések idején, a tűzvonal sziklákba vájt fedezékei megteltek esővízzel, a tűzvonalbeliek százait hozták a bosnyák szanitécek, a fagytól megdermedteket - derűs, napfényes időben!... Úgy néztek ki ezek a sárga iszapba mártott, mesebeli Golem-agyagemberek, mint akikből már régen kiszaladt a lélek...
Sohasem fognak elenyészni emlékezetemből ezek a szörnyűséges sártömegek...
1916. késő őszén jutott el a 20. Honvéd Hadosztály, - amelynek a kötelékébe tartozott a debreceni ezred, a budapesti, gyulafehérvári és a nagyváradi honvédezredekkel egyetemben - az orosz frontra... (...) A Stripa menti mocsarakon át jöttünk ide dorong-úton, amely úgy lógott alattunk, mint a libegő hinta-híd szokott... S jobbról- balról az út mentén a sárba fulladt lovak lábai úgy meredeztek, mint valami nagy görbe karók amelyekre itt-ott nagy, kövér hollók károgva szálltak alá pihenőre... Aztán szekerek rúdjai és széttört kerekei sötétlettek ki a mocsár szennyes vizéből, mint beszédes tanúi vala-
mi kisebb tragédiának, ami talán mireánk is vár és les, soha jól nem laktatható étvágyával... S fenn, a mélyen sűrű és sötétszürke égen gomolygó ködfelhőben, nagy sereg holló károgása hallik, s úgy vonul át nehézkesen, akárcsak a mi csapatunk, amelyet mintha valami túlvilági erő tolna, taszítana lassú tempóval, az előttünk elterülő és sűrű ködtől elfedett nagy sírba..." (1)
Papp Aurél - Ki tudja? (1916/1935) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Papp Aurél - Apokalipszis (tanulmány) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Papp Aurél - A sárkány (1930) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült
Papp Aurél - Kizártak (1928) (olaj/vászon)
A fotó a Szatmárnémeti Művészeti Múzeumban készült Hivatkozások:
1. Popp
Aurél – Ez is élet volt, Dacia Könyvkiadó, Kolozsvár-Napoca,
1977
4.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Muhi_S%C3%A1ndor
5. https://hu.wikipedia.org/wiki/Paulovics_L%C3%A1szl%C3%B3
6. https://hu.wikipedia.org/wiki/Kov%C3%A1cs_Emil_Lajos
5. https://hu.wikipedia.org/wiki/Paulovics_L%C3%A1szl%C3%B3
6. https://hu.wikipedia.org/wiki/Kov%C3%A1cs_Emil_Lajos
Megjegyzések
Megjegyzés küldése