A fotográfia aranykora Szatmárnémetiben
Tetszenek még emlékezni azokra a stúdiókra Szatmárnémetiben, ahová belépve
műtermi, beállított képeket lehetett készíttetni? Ha nem, biztosan láttak már
olyan fotókat, amelyeken szülők, nagyszülők állnak piedesztál, míves oszlop
mellett, s mögöttük függöny libben, gyerekeket hatalmas kacsákkal... No, nem ez
lehetett a szatmárnémeti műtermi fotózás aranykora, hiszen itt már jócskán
beférkőzött a giccs is, a kommunista idők szögletessége...
A fotográfiát igazán komolyan az 1800-as évek közepén, végén, az 1900-as
évek elején vették Szatmárnémetiben (is). Érdekes, de nem sokkal az után, hogy
a fotográfia megjelent a világban, megjelent Szatmárnémetiben is.
Az 1800-as évek elején a társadalom a valóság megörökítésének újfajta
útjait kereste. A feltörekvő polgárság lelkesedett minden technikai újdonság
iránt, a gyorsulni kezdő városi élet pedig nem véletlenül üdvözölte a rövid idő
alatt elsajátítható tudományt, módszert, eszközt, a pillanat optikai-vegyészeti
eljárással történő megragadására: a fényképészetet.
Miután Alhazen a X. század közepén feltalálta a camera obscura-t
(sötétkamrát), amely már kivetítette a nyílással szembeni falra a valóság
fordított, kicsinyített képét, majd' ezer évet kellett még várni, míg Nicephore
Niépce 1826-27-ben rögzítette az első képet - ő találta fel az írisz blendét, a
camera obscurán cserélhető objektíveket foglalattal és felvetette a tekercsfilm
gondolatát. Louis Jacques Mande Daguerr felhasználta Niépce eredményeit és
létrehozta a képrögzítés kémiai alapjait - róla is nevezték el a módszert: daguerrotypia.
Hogyan fényképeztek régen,
vagy nem is olyan nagyon régen?
A kémiai úton történő rögzítés során fényérzékeny anyagot, így ezüstsókat
vittek fel többnyire zselatinban egy átlátszó felületre, hordozóra. Ezt a hordozót
- ami lehetett üveg is -, a sötét kamrába helyezték, így a zárszerkezet rövid
ideig történő nyitásakor a fény, a valóság fordított képe erre vetült, és
rögzült. Ezt a hordozót ezután kivették, előhívták negatívként, majd szintén
(és a fentihez hasonló) kémiai módszerrel, már papírra előhívták a kép pozitív,
nem fordított, és a valóságnak leginkább megfelelő változatát.
Az eltelt hetekben volt szerencsém egy nagyobb szatmárnémeti képanyagot
átnézni, a képek többsége az 1800-as évek második feléből, az 1900-as évek
elejéből származott. Így akadtak a kezembe üvegre rögzített negatívok is. A
szatmárnémeti fotográfusok ismerték ezt az eljárást is, és használták családi fotográfiák
készítése alkalmával is.
Amit viszont jelen bejegyzés középpontjába állítanék nem az
üvegnegatívokkal kapcsolatos, hanem a keménytáblás pozitívokkal, az antik
kartonfotókkal. Viszonylag sok ilyen kép fennmaradt, s ezek alapján képet
kaphatunk arról, kik voltak a nagyobb fotográfusok az 1800-as évek közepén, végén,
az 1900-as évek elején Szatmárnémetiben, illetve hol volt az ő műtermük?
Még mielőtt azonban felsorolnám őket és bemutatnám a keménytáblás képek
hátoldalán, alján elhelyezett reklámgrafikáikat, hozzá teszem, tanult
művészekről, megbecsült mesterekről van szó, akik versenyekre vitték
fotográfiáikat, elért eredményeiket, díjaikat pedig feltüntették. Az sem volt
ritka, hogy a fényképészek - vagy ahogyan többen akkor nevezték, a fényírók -
egyben festőművészek is voltak és a festészetet elegyítették a fotóművészettel.
A képekhez szükséges kartonlapokat a Szatmárnémeti műtermek is többnyire
Bécsből rendelték, és volt aki aranyozott széllel is kínált keménytáblás képet.
Lássuk tehát a neveket és a
reklámokat, illetve pár fotográfiát az 1800-as évek második feléből, az 1900-as
évek elejéről:
Scherling Antal festő és fényképész volt, a Deák-tér és Kazinczy utca
sarkán, a Kereskedelmi Bank épületében volt a műterme. Más időben a Deák téren,
a Pannónia udvarán, a földszinten bérelt termet. Akvarell, pasztell,
olajfestményeket is készített, fényképnagyításokat vállalt.
Hollósi József fényképészeti műterme a Deák-tér 9-es szám alatt volt.
Szintén ott dolgozott Friss Lenke, aki a képek előoldalán elhelyezhette nevét.
Hollósi főműterme azonban a Kazinczy utca 15-ös szám alatt volt.
Berky Dezső műterme előbb a Templom utca 321 alatt volt, majd a
kereskedelmi és iparbank palotájában, a Deák-tér 13-mas szám alatt, más időben
pedig a Kazinczy utca 15-ös szám alatt, az első emeleten, Dr. Vajay Imre úr
házában (lehet, hogy nem ebben a sorrendben foglalt termet a különböző
helyeken).
Berky Dezső Budapesten, valamint a "Szatmár Németi Szabad Királyi
Városi Kézmű és Házi Ipar Kiállításon" is elismerésben részesült
munkáival. Ő készített aranyozott szegélyű keménytáblás képeket is.
Horváth Zsigmond fényképészeti műterme a Vécsey-házban volt.
Lovich Antal fényirdája címét nem tüntette fel a képek hátoldalán,
fontosnak érezte viszont németül is kiírni, hogy Szatmáron működik.
Skopál János fényképész és festész is eljött Bécsből Szatmárra, ahova
elhozta eszközeit és tudását.
Gondy és Egey fiék 1871-ben a londoni "International Exhibition"
nemzetközi kiállításon elismerésben részesültek. Fényirdájuk Szatmáron, a
Kazinczy utca szegletén, a Nagy piacz 21-es szám alatt volt.
Egey külön is működtetett fényirdát a "főpiacz Weisz házában".
Baksa Lajos a "Domb ucca 221." szám alatt működtette műtermét.
És egy kis kitekintés: Nagykárolyban is működtek ám fotográfiai műtermek, így Huszty Zoltáné, aki a Kossuth utcza 5. szám alatti saját házába invitálta a klienseket. "Fölvételek bármily időben is a legnagyobb sikerrel eszközöltetnek. Utánrendelések évek múlva is készíttetnek. Fényképnagyítások bármily régi kép után is kitűnő sikerrel." - írja a képek hátoldalán. Huszty Zoltán egy budapesti szakkiállításon első díjat kapott.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése